יום שלישי, 15 ביולי 2014

משחקי קצפת

כמעט חודש וחצי אחרי אני אוספת את עצמי לכתוב על יום הולדת של כרמל. זה קצת עונה לי על השאלה העולה בכל יום הולדת של הילדים - איך ומתי זה קרה שהקטנה שלי שרק אתמול נולדה וכבר חוגגת יום הולדת חמש. כי הנה, בבקשה, במצמוץ עין גם עבר חודש וחצי. אגב, גם שום דבר לא מבטיח שביום בו התחלתי את הרשומה, היא גם תפורסם. שבת בבוקר, יום יפה, אמא שותה המון קפה ומנסה לכתוב רשומה. ואז הרבה דברים יכולים לקרות. הילדים יכולים לבקש שנשחק איתם. יכולים להיזכר שטרם אכלו ארוחת הבוקר שלהם, וכשאקום להכין - יתפסו ויתבצרו ליד המחשב וכבר לא אראה אותו עד שעות הערב המאוחרות. כי מחשב נייח, מחשב נייד, אייפד וטאבלט זה כבר לא מספיק למשפחה של ארבע נפשות (לא כולל סמרטפונים). בפרוזה של החיים של היום גם יכולה לבוא אזעקה, ואז באמצע המוזה נרוץ לממ"ד, אחר כך נכנס לפייסבוק, נתעדכן על מצב החברים, מצב הנפילה ומצב האומה וזה כבר לא ירגיש נכון לכתוב על עוגת גבינה אחת חגיגית במיוחד.

כרמל נולדה לקראת שבועות וזאת סיבה נהדרת להחליף את עוגת השוקולד המסורתית של ימי הולדת בעוגת גבינה. עוגת גבינה אפויה מושלמת לפי מתכון של קרין גורן, אחת האהובות עליי. כשהייתי בהריון עם גילעד, תשעה חודשים חלמתי על המבורגר וסטייק וגם התחלתי לאכול חריף. במתינות, כן, בכל זאת גנים מפולנייה. עם כרמל רציתי עוגות גבינה. כל הזמן. לפעמים הכנתי, לפעמים ניסיתי להתמודד עם החשק, ופעם אחת חמי גם קנה לי במיוחד עוגת גבינה מרולדין. באותו רגע הרגשתי את הצד הכי חיובי בהריון - מותר גם לי להתפנק קצת.

בשלב הזה הבנתי שכנראה הגדרה מגדרית - זה משהו שנולדים איתו (וגם קצת לפני). נורא אהבתי בתקופת האוניברסיטה לקרוא מאמרים חכמים של פמיניסטיות ופמיניסטים (כן, יש דבר כזה) על הגדרות מגדריות והאמנתי למסר ששיוך מגדרי זה דבר נרכש. לדוגמא, שאם אתן לילדה שלי לשחק במכוניות, היא תשחק במכוניות. כי ההעדפה של בנות לבובות זה משהו שהחברה מכתיבה מראש כמתאים למגדר. אך אמירות אקדמיות לחוד ומציאות לחוד. עוד מהבטן הילדה שלי הוכיחה שהיא ילדה אמיתית, עם כל הסטיגמות וכל המתיקות שבעניין. היא רצתה עוגות גבינה. ולמרות שיש סביבה מאות מכוניות של אחיה הגדול, היא מעדיפה לשחק עם בובות, להכין להן ארוחות, ללבוש שמלות ולקשט את עצמה עם צמידים ושרשראות.

עוגת גבינה אפויה (ומושלמת) 



מצרכים (לתבנית עגולה בקוטר 26 ס"מ)

לתחתית:
1 כוס גדושה קמח רגיל (150 גר')
1/4 כוס סוכר (40 גר')
100 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות
2 כפות חלב (30 מ"ל)

למלית הגבינה:
750 גר' גבינה לבנה 5%
250 גר' גבינת שמנת 30%
6 ביצים, מופרדות
1 כפית תמצית וניל
1 כוס גדושה סוכר (220 גר')
6 כפות קורנפלור (60 גר')
5 כפות קמח (50 גר')
2/3 כוס חלב (160 מ"ל)
50 גר' חמאה מומסת

הכנה:

לתחתית:

במעמד מזון עם להב מתכת לאבד קמח, אבקת סוכר וקוביות חמאה לתערובת פירורית. להוסיף חלב ולאבד לקבלת בצק אחיד.

להדק את הבצק בשכבה אחידה לתחתית של תבנית מרופדת בנייר אפייה (אין צורך בצינון הבצק). לדקור במזלג ולאפות כ-10-15 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות - עד להזהבה. לצנן.

מלית גבינה:

לחמם את התנור לחום של 240 מעלות. להניח בתחתית התנור תבנית עמוקה מלאה במים רותחים - ליצירת סביבה עשירה באדים.

בקערה גדולה לערבב שני סוגי גבינה עם חלמונים, תמצית וניל ו-2/3 כוס סוכר. להוסיף קורנפלור וקמח ולערבב היטב לתערובת חלקה ללא גושים. להוסיף חלב וחמאה מומסת ולטרוף עד לקבלת תערובת אחידה.

במיקסר להקציף חלבונים עד לקבלת קצף לבנבן ורך. להוסיף בהדרגה את יתרת הסוכר (1/3 כוס) ולהקציף עד לקבלת קצף מבריק ויציב אך לא נוקשה. לערבב שליש מהקצף לתערובת הגבינה ולקפל פנימה בעדינות את יתרת הקצף, רק עד לקבלת תערובת אחידה ואוורירית.

להעביר את תערובת הגבינה לתבנית מעל התחתית האפויה. אם רוצים - לעטוף את התבנית מבחוץ ברצועות עיתון המושרות במים (לא סוחטים) - ראה כוכביות למטה.

אפיה בשני שלבים:

לאפות 10-15 דקות, עד שפני העוגה הופכי לקרום יבש וזהוב.

להנמיך את חום התנור ל-160 מעלות. להוציא את העוגה מהתנור בזמן שהוא מתקרר ולהעביר סכין בהיקף התבנית: להכניס את הסכין לעומק 2 ס"מ ולשחרר את שולי העוגה לרוחב התבנית, כדי לאפשר לה להתרומם בחופשיות ובאופן אחיד בלי להידבק לשוליים (הסיבה להתבקעות).

להחזיר לתנור ולאפות כשעה נוספת. להוציא מהתנור ולצנן - במהלך הצינון העוגה חוזרת לנפחה המקורי.

מקור: קרין גורן, סודות מתוקים



*** המלצה של קרין לשוליים צחורות:
להגנת דפנות התבנית מחום התנור - להשרות דפי עיתון מקופלים לרצועה בגובה והיקף התבנית במים קרים למשך כמה דקות ולעטוף את התבנית מבחוץ לפני האפייה.
אני וויתרתי על הסיבוך הפעם, במיוחד כי ידעתי שאצפה את העוגה בקצפת.

לקרם קצפת ולעיצוב 

2 אריזות (500 מ"ל) שמנת מתוקה + 1 אריזת אינסטנט פודינג וניל
צבעי מאכל
מספר גביעי וופל לגלידה

להקציף שמנת מתוקה ואינסטנט פודינג לקצפת יציבה (המלצות לאופן ההקצפה ראה למטה בהע/ארות). לצפות את העוגה הקרה בשכבה דקה של קצפת.

לחצות את הגביעים עם סכין חדה לחצי. להדביק כמה גביעים, תוך כדי לחיצה עדינה, לדפנות העוגה.



להניח שלושה חצאי גביעים על פני העוגה.


לקשט בקצפת בכמה צבעים - לזלף שושנים בתוך כל גביע. שלב של קישוט הדפנות לא חובה, אפשר להשאיר עם ציפוי לבן, אבל אני לא יכולתי להניח לעוד קצת משחקי קצפת...



ופרוסה:


העוגה על שולחן יום הולדת, תסלחו לי על התמונות בתנאי שדה.



יחד עם העוגה הכנתי עוגת שוקולד בגביעי גלידה לפי מתכון זה לעוגה כושית הכי פשוטה והכי טעימה, קייקפופס - לפי אותו המתכון, רק חלק מהבלילה אפיתי בתבנית של קייקפופס, ציפיתי עם גנאש ופיזרתי סוכריות שוקולד, וקוקילידה ביתית טעימה במיוחד. לעוגיות קוקילידה השתמשתי במתכון סופר-מוצלח זה לעוגיות קקאו ושוקולד וה"גלידה" - קצפת מוקצפת עם אינסטנט פודינג שוקולד לבן.



וזאת העוגה השנייה של כרמל:



את ה"עיצוב" לשתי העוגות שלה כרמל בחרה לבד. לגן היא רצתה עוגת מיני מאוס ובחרה בעצמה תמונה. אני רק לפני כמה זמן התמכרתי לזילוף קצפת, הפעם ניסיתי בפעם הראשונה זילוף דמות - ונהניתי מכל רגע. הדרישה של הגן הייתה - עוגת פרווה (הגננת ניסתה גם לרמוז שעדיפות - לעוגה קנויה, אך קיבלה ממני פרצוף כ-זה זועם שמיד וויתרה על הרעיון). בחרתי בעוגת קקאו פרווה מוכרת שכבר כיכבה בהצלחה רבה כעוגת ברבי (שמו לב, הכמויות שם כפולות). הפעם הכפלתי את הכמות ב-1.5 מהמקור ע"מ להתאים לתבנית תנור ענקית (בדיעבד הייתי מכפילה ב-2, כדי שהעוגה תהיה גבוהה יותר, כמו שעשיתי במתכון של הברבי). את הגנאש של המתכון המקורי החלפתי בקצפת יציבה לזילוף: 500 מ"ל שמנת לקצפת פרווה + 80 גר' (אריזה) של אינסטנט פודינג וניל שהוקצפו יחד.

הע/ארות

כמה טיפים כלליים לזילוף מוצלח. למען הסר ספק, אני ממש לא מומחית גדולה בתחום. הגעתי לכמה תובנות בתחום בעיקר משיטוט ברחבי האינטרנט והפייסבוק (ויש גם כמה סרטונים מאוד מועילים ביו-טיוב) וטיפה ניסיון אישי.

- הקצפת קצפת. לפני ההקצפה כדאי להכניס את הקערה של המיקסר ואת המקציף למקפיא לשתי דקות, כדי שיהיו קרים מאוד. גם שמנת מתוקה צריכה להיות קרה. לפני פתיחת אריזת השמנת המתוקה, לנער אותה היטב כדי לאחד את כל החומרים. להתחיל בהקצפה במהירות גבוהה, להקציף כדקה לקבלת קצפת רכה. להוסיף את הפודינג, להקציף במהירות נמוכה כחמש שניות לפיזור של הפודינג בקצפת (ושלא יעלה ענן של פודינג לפרצוף). להגביר את מהירות המיקסר למקסימום ולהקציף כ-40 שניות נוספות, לקבלת קצפת יציבה מאוד. אפשר בוודאי להשתמש בקצפת חלבית. טעימה הרבה יותר, יציבה קצת פחות. לכן לזילוף דמות וקישוטים מורכבים מומלץ פרווה. לעוגת גבינה השתמשתי בקצפת חלבית.

- לא להעמיס יותר מדי קצפת בשקית זילוף. היא מתחממת מחום הידיים והמרקם שלה נפגע. עדיף כל פעם להוסיף כמה כפות, ואת יתרת הקצפת לשמור בינתיים במקרר, במיוחד בקיץ.

- צבעי מאכל. לא בריא בכלל. יפה מאוד. מותר כמה פעמים בשנה. להצטייד בכמה קערות קטנות. לחלק כמות מוערכת של קצפת לפי הצבעים הנדרשים. להוסיף כמה טיפות של צבע מאכל ולקפל יחד. להוסיף עוד צבע לקבלת גוון רצוי. אם חסר צבע מסוים - תזכרו שמה שעובד באמנות, עובד גם כאן. אם אין כתום, כמה טיפות של צהוב ואדום יחד יעשו את העבודה. ובשביל גוון כחול עמוק יותר, אפשר להוסיף לו שתי טיפות של צבע ירוק.

- הכנת עוגה לזילוף. העוגה צריכה להיות קרה לחלוטין. לצפות אותה ואת הדפנות בשכבה דקה של קצפת לבנה. בשלב זה מומלץ להכניס לכמה דקות למקרר ורק אחר כך להתחיל בזילוף.

- ציור דמות. אני משתמשת בשוקולד מריר מומס עם טיפה שמן. לצייר דמות על נייר אפייה. להפוך  את הנייר, על מנת שהשוקולד לא יבוא במגע עם הטוש.



את השוקולד המומס להכניס לתוך שקית סנדוויץ' או שקית זילוף (הכי נוח בשביל זה להניח את השקית בתוך כוס ואז למזוג לתוכה את השוקולד).



לחתוך טיפה את שפיץ או לחורר עם קיסם.



לעבור על הקווים של הדמות עם שוקולד ולהכניס למקפיא לרבע שעה.



להוציא ולהפוך את הציור על העוגה הקרה המצופה בשכבה דקה של קצפת לבנה. כדי שהשוקולד ייפרד בקלות מנייר האפייה, לעבור במהירות עם אצבע על הקווים, השוקולד נמס טיפה ונדבר לעוגה. להוציא את נייר האפייה בזהירות. הקווים שלא עברו כמו שצריך אפשר לתקן עם שוקולד ישירות על העוגה.


להכניס את העוגה לכמה דקות למקרר להתייצבות ואז להתחיל ליהנות.

- דמויות מזלפים עם צנתר כוכב. ככל שהצנתר קטן יותר, הדמות יוצאת עדינה ומסודרת יותר, אך העבודה גדולה יותר.



ובהזדמנות זו, בלי שום קשר ליום הולדת, הנה עוד עוגה עם "ציור" קצפת שהכנתי למסיבת סיום כיתה של בעלי.



כאן עשיתי קצת אחרת - ציפיתי שוב עוגת שוקולד האהובה עליי לפי מתכון זה בשכבה של קצפת וציירתי ציור סכמתי עם קיסם על פני הקרם.


חול - פירורי עוגיות פתיבר, אבנים בחול - סוכריות שוקולד, גזע של דקלים - עוגיות פריכות.



לא מקצועי ומושלם, אך לדעתי מגניב למדי, והכי חשוב - העוגה חוסלה עד הפירור האחרון. רק חבל שהחופש בינתיים לא כל כך נעים...


עד כאן - כמה דקות של אסקפיזם מהמציאות. או כמה שעות, כי עד שסיימתי לכתוב את הרשומה ולהכין את כל התמונות, בינתיים כבר יום שלישי. הזמן טס מהר מאוד, הפעם - לא בטוח שנהנים...

בברכת המשך שבוע מוצלח יותר, ושהבעיה העיקרית שלנו תהיה איך להוריד את הקלוריות של הקצפת...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה