יום ראשון, 29 בספטמבר 2013

בסוף יושבים שבעה? על התפרקותה הצפויה של מפלגת קדימה,על מנהיגות ועל דרך.

זוכר ויכוח עם אבי ,שניסה לשכנע אותי להצביע לקדימה בראשית דרכה בבחירות מרץ 2006.אמר שהמציאות שהשמאל יצר התפוצצה בפנים, אבל עדיין האופן בו מתנהל הימין בליכוד לא איפשר להם להצביע לו עד עכשיו. קדימה זה לא הליכוד עם המאפיות של חברי המרכז. זה משהו חדש, נקי. איך נקי? השבתי. הקים אותה אריק שרון ומאחוריו אולמרט.והנגבי. אלה ממש לא נקיים. אך משום מה הרבה קנו את התדמית החדשה והנקיה של אנשים אלו- שר בטחון כושל וראש ממשלה כושל ומושחת, שנדמה שסלחו לו על הכל, בעיקר לאחר שהציע את ההתנתקות, ואחרי האירוע המוחי הפך לטלית תכולה. ועכשיו מנסים לשנות את תדמיתו של ממלא מקומו, ראש עיר הבירה הגרוע ביותר שהיה. רבים רצו משהו חדש. כמו דירה או מכונית מהניילונים. רבים נפלו למלכודת הדבש הזו. אין למה להצביע להם, סיכמתי. אין שום סיבה. הם מנסים להיות הכל והם בעצם כלום. מה שחיבר אותם זה שרון וההתנתקות, ובעיקר המיאוס ממפלגותיהם הקודמות.שלא נזכיר את הרצון להמשיך לאחוז בכיסא. ועכשיו לאחר סיום ההתנתקות ומצבו של שרון, אין בהם כלום.
השאלה היא לא מדוע היא התחילה עכשיו להתפרק, אלא איך הצליחה להחזיק מעמד עד עכשיו. ללא שום הצדקה פוליטית. ללא שום אג'נדה מלבד אנחנו נקיים, ממלכתיים, מרכזיים,חדשים(לא ליכוד או עבודה). לא ברור אם הם היו סוציאליסטים או קפיטליסטים, בעד קיר ברזל נגד הערבים או פיוס, חילוניים או דתיים, לא ברורים.לכן זה התאים ל"אנשים", לאלו שזורמים ועושים מה שכולם עושים.כמו שאר מפלגות "מצב הרוח"(מישהו זוכר את מפלגת המרכז/הדרך השלישית/גימלאים) אלא שכאן היא הגיעה לשלטון ולכן היו לה מספיק אנשים בעלי אינטרס להשאיר אותה קיימת.
הם ניסו למצוא הצדקה לקיומם. מלחמת לבנון השניה, ויתורים מפליגים לפשתינים, מדיניות כלכלית קפיטליסטית שהפכה לניסיון תמיכה במהפכה החברתית.להיות נקיים(זה סטנדרט התנהגות הכרחי אך לא הצדקה לקיום פוליטי) הנסיון החדש היה גיוס שווה לכולם. אלא שכאן הם גם ניסו לעשות ולא רק לדבר ונתקלו בנרקיסי הביצה הפוליטית, שמשון ויובב פוליטיים ויועציהם השונים. זגזגו , פרפרו וחשפו את האמת הכואבת. אין שום דבר המייחד אותם כמפלגה מלבד אופורטוניזם או נאיביות ביכולת להשפיע על מישהו במשהו במפלגה חדשה. הפרפורים(לחשוב על מופז מבטא את המילה) ימשכו עד הבחירות. לאחר מכן מה שהיה הוא שיהיה.
זו לא אשמת האנשים(אולי כן של אולמרט, הנגבי ורמון) בקדימה. רובם אנשים מצויינים. לבני, מופז, דיכטר, שטרית. אנשים טובים, באמת. מי אשם? אולי השיטה העקומה. אותה שיטה לקביעת רשומות המועמדים וראש המפלגה. שיטה שמקדמת לא רק אנשים טובים אלא הרבה אינטרסנטים שיעזבו אותך ברגע שתיפול, ואף יעזרו לאלו המפילים אותך. כבר כתבתי על תחלואי שיטת הבחירות הפנימיות המעוררת געגועים לועדה המסדרת במפא"י.(ואני עוד לא נולדתי אז אבל מתגעגע).
אבל יש כאן משהו עמוק יותר. אנשים במדינה לא יודעים בדיוק איך לפתור את כל הבעיות במציאות המורכבת שלנו. אנשים לא רואים לאן המדינה הולכת. מהם הדברים החשובים במדינה- יהדות? דמוקרטיה?שוויון?יוקר מחיה? ביטחון?שטחים ושלום? תקשורת? יחסי דת ומדינה? חינוך? חוק וסדר?לכן במקום רעיונות אנחנו קונים מנהיגים. באריזה יח"צנית מפלסטיק ונצנצים. מישהו יודע מה דעתו של ראש ממשלתנו בנוגע לסימני השאלה למעלה. עמדה, אפילו לא תכנית.עיברו אחד אחד , נושא נושא ונסו להיזכר מה עמדתו והאם עמדתו גובתה במעשים. עכשיו עברו למופז, ללבני, לעוד פוליטיקאים מובילים. נו? לא הרבה. עכשיו עיברו אתם על הרשימה.
נעשה ניסיון: דמוקרטיה- כן,כמעט בכל מחיר. יהדות- כן כלאום. שוויון- אמיתי, כולל שוויון הזדמנויות לא בכאילו,סוציאליזם דוגמת סקנדינביה.יוקר מחיה- פיקוח על מוצרים שיוגדרו מוצרי יסוד, סיוע בדיור ובחינוך תוך התייעלות בכוח האדם בביטוח הלאומי ובועדות הזכאות השונות. ביטחון ושטחים- תפיסה הגנתית, היפרדות מהפלשתינים במשא ומתן תוך הפסקה מיידית של בנייה באזורים המיועדים לפינוי. הדאגה היא האיסלאם הקיצוני הבעיה הפלסטינית מפריעה למאבק זה ויש לפתור אותה מהר. תקשורת- החזרת השפיות לתקשורת, יותר קנסות על שידור תכנים לא ראויים בשעות לא ראויות. התערבות בלוח שידורי הבידור בערוצים.הגבלות לא רק בנושא מין ואלימות אלא גם גזענות,או מציצנות יתר. החדשות והתעודה ישארו ללא שום מגבלות. דת ומדינה-ביטול המונופול האורתודוכסי על שירותי הדת ועל פרשנותה.יש זרמים נוספים בדת- לאומי ורפורמי. היהדות אינה רק בצבע שחור.ישיבות שמסרבות לגייס תקבלנה אפשרות לבחור להיות ציוניים או לא. מוסדות ציוניים יקבלו עדיפות בתקצוב ואפשרות לשלוח תלמידים מצטיינים מוגבלים במספר מוסכם ללימוד במקום צבא.ישיבות שיבחרו לא להיות ציוניות לא יקבלו תקצוב והתלמידים לא יקבלו משכורת על לימודיהם, הן יוכלו לתהתקיים ולתקצב את עצמן. אפרופו גיוס-אדם שמוציא פטור נפשי מצה"ל לא יוכל לקבל רשיון נהיגה/נשק. חינוך- בראש סדר העדיפויות, כאן תלוי בטחוננו. תקצוב מוסדות ציבוריים ורפורמה מדורגת שתנפה את אנשי החינוך שפחות מתאימים ותקבל את מיטב המוחות למערכת. דיון מחודש במטרות החינוך בהתאם לישראל במאה ה-21 והתאמת בתי הספר לכך.חוק וסדר- אכיפת חוקים קיימים. הרתעה של עברייני תנועה, אלימות רעש ולכלוך. הימצאות אנשי חוק בכל מקום. גם כאן יש להעלות את רמת כוח האדם.
זה בקצרה כיוון. דרך שמנהיג צריך להתוות. הדרך שפוליטיקאים אוהבים לדבר עליה ולא על תוכנה. מנהיג טוב גם יתכנן כל מהלך, יברר את העלויות של כל מהלך, יציג מספרים ותוכניות. לא יעשה סקרים בציבור לגבי כל רעיון. ציבור שירצה יצביע ויתמוך ויפגין. ציבור שלא- ילך למפלגות אחרות ויתמודד בזירה הדמוקרטית. מותר ורצוי להתווכח על התוכן, על הכיוון ועל היישום. אבל אין למי להצביע, אמר לי היום אבי אחרי שהזכרתי לו את טענתי מ2006 שמפלגת קדימה תתפרק(מודה שלא צפיתי שתזכה בבחירות אז ותהיה גם בבחירות הבאות הגדולה ביותר). חוץ מביבי אין אף מנהיג. לביבי יש חסרונות אבל הוא נראה מנהיג יותר מהאחרים. ליברמן מפחיד, המפד"ל איבדו כיוון, יחימוביץ לא בטחוניסטית ויותר מדי סוציאליסטית ולפיד כולו פלאברות. אין מנהיג. ושוב חזרנו לנושא הפרסונלי השולי ולא למהות.בטלויזיה מראים את המשך החיפושים אחרי שבעה חברי כנסת שיקפצו מקדימה וישבו בממשלת הליכוד בתמורה לרישום קצר של תפקיד ברזומה, אולי יום אחד מישהו יראה בהם מנהיגים למשהו.לא נתאבל על אלו שכבר חתמו על הסכם כזה.ירצו שישבו השבעה(סימבוליות במספר) הם ימשיכו במאבק להישרדות פוליטית אולי ישתחלו לשיפולי אחת המפלגות, ואנחנו במאבקי ההישרדות שלנו.נטל, הצתות, אלימות, כימי סורי ,גרעין איראני ושאר צרות העולם.
אולי בבחירות הבאות(והן יבואו בסופו של דבר) ננסה להבין את הדרך עליה אוהבים לדבר הפוליטיקאים לפני הבחירות. נצביע לדרך ולא רק לאדם. איש בדרכו. אם אינכם מבינים מהי הדרך, אל תצביעו לאדם, או למפלגה מסויימת מתוך אנרציה, או סחף. אם אין לכם מישהו טוב- חלקו נקודות רעות לדרך והצביעו למפלגה הפחות גרועה. רק אל תימנעו מבחירה ותתנו לאחרים לבחור במקומכם. הם לא מבינים טוב יותר מכם ומוציאים אותנו מטומטמים.הרי הדמוקרטיה מבוססת על ההנחה שכל אזרח הוא ייצור תבוני.
ואנחנו, אנחנו לא נתאבל על קדימה. מה לנו ולפוליטיקה. הרי הים אותו ים (מלא מדוזות דווקא שהכי צריך אותו) והערבים אותם ערבים(ישנאו אותנו, ולא יעלמו גם אם נוותר להם וגם אם נהרוג אותם) והחום ביולי אוגוסט - אותו חום.רק קצת יותר. אולי בגלל השינוי האקלימי, אולי בגלל שקצת השמנו והזדקנו, אולי בגלל עוד מיואש שהצית את עצמו כי גם מה לו ולפוליטיקה, גם ככה שום דבר לא משתנה.
בברכת קיץ שקט ורגוע. שיהיה לנו זמן למחשבות עמוקות יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה