יום שני, 30 בספטמבר 2013

יום הולדת שמח (היה)

אז מה שיום הולדת של גילעד הייתה לפני חודש וחצי, תמיד כיף להיזכר בדברים טובים ולקבל ברכות יום הולדת אף פעם לא מאוחר מדי. אז שיהיה (שוב) המון מזל טוב לילד הגדול שלי שכבר חגג שמונה שנים. כשאני מנסה לעמוד את הזמן שעובר במספרים - תמיד זה מפתיע אותי מחדש. רק שמונה, כבר שמונה? הילד שהפך אותנו להורים ושינה את החיים שלנו מהקצה אל הקצה. יכול להיות שזה רק שמונה שנים? או כבר שמונה שנים, הרי נדמה כאילו רק אתמול נולד, אחרי שכנועים של 16 שעות בחדר הלידה פתח עיניים גדולות וחכמות (שאז גם היו כחולות, אבל זה עבר לו מהר) והסתכל מסביב. "תראו, הוא ממש בוחן את העולם!" הופתעה המיילדת. אני את הרגע הזה זוכרת במעורפל מאוד, הייתי מופתעת בעיקר שזה נגמר (16 שעות - כבר אמרתי?).
לעומת השנים הקודמות, השנה לא עשינו אירוח גדול אלא נסענו ל"מיקפה" להגשים חלום קטן של גילעד - בית קפה לילדים הבנוי על פי משחק וירטואלי שמולו מבלה גילעד רוב שעות הפנאי שלו. חוויה מעניינת של קאפקייק עם צבע מאכל כחול, קפה בסטנדרט בינוני להורים, מילקשייק מתוק וטעים במחיר מופקע וחנות מוצרי המותג שהינה מלכודת אמיתית לילדים ולארנקים של הוריהם. העיקר שהילד נהנה כי לא כל יום מגשימים חלום. בשביל זה יש יום הולדת.
וגם בשביל לנסות עוגה חדשה. עם שוקולד. הרבה שוקולד. ונרות. גם משוקולד. כבר שנה אני מחכה לנסות את העוגה היפה מהספר "סודות מתוקים 2" של קרין גורן. ולמרות שהביצוע שלי רחוק מלהיות מושלם - חייבת לשתף. עוגה מקסימה וטעימה שמתאימה לא רק לימי הולדת אלא גם לחנוכה - ובמקרה שלנו יום הולדת של גילעד נפל גם על הנר הראשון של חנוכה. הכנה קלה, כמו כל המתכונים של קרין, ממצרכים זמינים תמיד ואהבתי את הפטנט הזריז של אותו קרם שוקולד בשני מרקמים שונים.

עוגת יום הולדת עם נרות משוקולד
מצרכים (עבור תבנית קפיצית בקוטר 26 ס"מ):
לעוגה:1/2 2 כוסות קמח
1 שקית (2 כפיות) אבקת אפיה
3/4 כוס קקאו
2 כוסות סוכר
3 ביצים
1 כפית תמצית וניל
1 כוס שמן
2 כוסות מים
לקרם שוקולד:1 מיכל שמנת מתוקה (250 מ"ל)
150 גר` שוקולד מריר
100 גר` שוקולד חלב
לקישוט נרות שוקולד:
50 גר` שוקולד מריר + 1/2 כפית שמן
50 גר` שוקולד לבן + 1/2 כפית שמן
הכנה:
בקערה גדולה לערבב את הקמח עם אבקת האפיה והקקאו. להוסיף פנימה את הסוכר ולערבב.
בקערה נפרדת לטרוף את הביצים, תמצית וניל, שמן ומים. למזוג את תערובת הביצים לקערת הקמח ולטרוף רק לקבלת תערובת אחידה - היא תהיה דלילה מאוד וזה בסדר.
למזוג את התערובת לתבנית מרופדת בנייר אפיה ולאפות בתנור שחומם מראש לחום של 160 מעלות כ-60-70 דקות, עד שהעוגה סדוקה וקפיצית למגע וקיסם הננעץ במרכז יוצא עם פירורים לחים. לצנן את העוגה.
בסיר קטן או במיקרו לחמם את השמנת המתוקה לסף הרתיחה. לשבור את השוקולדים לחתיכות, למזוג עליו את השמנת ולערבב לתערובת חלקה. להעביר מחצית מהתערובת לקערית נפרדת ולהקפיא 20-30 דקות (תוך ערבוב מדי פעם) עד שהתערובת במרקם נוח למריחה.
לשחרר את העוגה הקרה מהתבנית ולחצות לרוחב בסכין ארוכה וחדה לקבלת שתי שכבות.
להניח שכבת עוגה על צלחת הגשה. למרוח מעל את הקרם שהיה במקפיא. לכסות בשכבת העוגה השניה ולמזוג מעליה את המחצית הנותרת של קרם השוקולד הפושר (אם הוא התקשה מדי - לחמם כמה שניות במיקרו למרקם נוזלי).

להעביר את העוגה למקרר לשעה, להתייצבות.
בינתיים מכינים נרות שוקולד: לצייר בטוש על נייר אפיה 12 נרות זהים ברוחב 2 ס"מ וגובה 7-8 ס"מ - שיהיו קצת יותר מגובה העוגה. (איכשהו פיספסתי פיסת אינפורמציה זו במתכון ופשוט ציירתי את הנרות בלי למדוד ורק אחרי שהתחלתי להדביק אותן על העוגה, הבנתי את הבעיה - הנרות היו גבוהים מדי ולכן תוך דקות ספורות כשהתחממו לטמפרטורת החדר, הן התחילו להתקפל ולצנוח על העוגה. אז פשוט הנחתי אותן מסביב לעוגה, מה שיצר בעיניי קישוט מקסים לא פחות...). לעוגה נצטרך רק 9 נרות אבל כדאי להכין קצת יותר גם כי הם שבירים וגם כדי שנבחר את היפים ביותר (לא לדאוג למה שישאר, נשנוש מושלם תוך כדי קישוט העוגה...)
להמיס את שני השוקולדים בקערות נפרדות (לא חובה להוסיף את השמן לשוקולד, אני מוסיפה כי לדעתי כך השוקולד יוצא מבריק יותר ונוח יותר לעבודה). להעביר כל שוקולד לשקית זילוף קטנה או שקית סנדוויץ (הכי נוח להעמיד שקית סנדוויץ בתוך כוס, לשפוך לתוכה את השוקולד ואח"כ לגזור פתח קטן בשפיץ השקית).
להניח את הדף עם הציור על המגש, כשהדיו בצד השני - כדי שהשוקולד לא ייגע בדיו. לצייר בשוקולד מריר על נייר אפיה לפי הציור שמתחת את המסגרת של הנר והמסגרת של הלהבה - להקפיד שהחיבור בין הנר ללהבה יהיה עבה מספיק כדי שלא יישבר בהמשך. להכניס את התבנית למקפיא לכמה דקות, להתייצבות השוקולד.
למלא את גבולות הנרות בשוקולד לבן (לי לא הספיק השוקולד הלבן - לכן הכנתי כמות נוספת ממנו, אך זה קרה כי הנרות שלי היו גבוהים מדי...). להכניס את התבנית שוב למקפיא לכמה דקות עד שהשוקולד מתקשה. 

להרים בזהירות את הנרות מנייר האפיה בעזרת סכין או מרית ולהצמיד בזריזות להיקף העוגה. נוגעים בנרות כמה שפחות כי חום הידיים ממיס אותם מהר מדי.

מקור  קרין גורן, סודות מתוקים - 2


ובוודאי שעוגה אחת לא מספיקה לנו לחגיגות. כמיטב המסורת במשפחה, יש גם עוגה נוספת, בעזרתה גילעד מנסה לאתגר את אמא שלו כל פעם מחדש...
- איזו עוגה אתה רוצה שנביא לכיתה? - שאלתי
- עוגה בצורת מערכת השמש!
בהתחלה נחנקתי. ניסיתי לחשוב יצירתית - קאפקייק בתור כוכבי לכת?.. ואיך אני עושה את השמש? ואיך משנעים דבר כזה לבית הספר?...
- טוב, אמא, אם זה מורכב מדי, אני אסתפק בעוגה של כדור הארץ.
או קיי. כדור הארץ. לפחות צמצמנו את הדרישות. אוקיאנוס השקט - קטן עליי!
- אתה בטוח?.. - ניסיתי את מזלי.
- בעצם... אולי נצמצם למפת ארץ ישראל?
קפצתי על הרעיון. צמצום זה טוב, משימה זאת כבר ברת ביצוע. בהתחלה חשבתי לחתוך מתוך עוגה מלבנית צורה של המדינה, אבל מה לעשות שהמדינה שלנו קטנה מדי, זה לא יספיק ל-35 תלמידים. אז החלטתי על אותה עוגה מלבנית לצייר את המפה. ובזהירות רבה עם הגבולות, סנטימטר שמאלה, שנטימטר ימינה וכבר יצרתי עוד קונפליקט במזרח התיכון. צמצמתי קצת את הנגב בשביל להכניס את אילת וחדי עין ישימו לב גם על המפה שכמעט החזרתי את הגולן, מזל שגבולות מקוקוס הרבה יותר קל להזיז מאשר במציאות.
העוגה - אותה עוגה מנצחת שמככבת אצלי בכל הזדמנות וגם ללא שום סיבה מיוחדת, כשרוצים עוגה זרירה, פשוטה וטעימה - וכן, כן, שוב קרין גורן... אותה עוגה כבר הפכה אצלי לחתול וגם לפרפר, עכשיו הגיע הזמן להפוך אותה למפת ארץ ישראל.
עוגה כושית שילדים אוהבים

מצרכים (מתאים לשתי עוגות אינגליש קייק או תבנית מלבנית 27X33. אני הכפלתי את כמות המצרכים הרשומים כאן והכנתי להכנת עוגה בתבנית ח"פ ענקית)
1 כוס שמן
1 כוס סוכר
4 ביצים
1 כוס אבקה הכנת שוקו
1 יוגורט לבן חמוץ (200 מ"ל - במקור שמנת חמוצה)
1 כוס קמח רגיל + 1 כפית א. אפיה או קמח תופח
לציפויחצי כוס שמנת מתוקה
120 גר` שוקולד חלב או מריר
הכנה:
לערבב ביחד (לא חייבים מיקסר) את כל המצרכים לפי סדר הופעתם במתכון.
להעביר לתבנית ולאפות כ-35 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות (לתבנית ענקית זמן האפיה מתארך, כ-40-45 דקות)
להכנת הציפוי:
לחמם את השמנת המתוקה לסף רתיחה, לצקת מעל השוקולד ולערבב היטב עד שכל השוקולד נמס. לתת לעוגה להתקרר ולצקת עליה את הציפוי.
מקור: קרין גורן, סודות מתוקים
קישוט העוגה: הקשוט פשוט מאוד, הדבר נעשה בשעת לילה מאוחרת - או בוקר מוקדמת מאוד, תלוי איך נתייחס לשעה אחד וחצי בלילה לאחר יום עבודה עמוס ביותר... הגבולות - קוקוס לבן. ירוק של העמקים - קוקוס ירוק צבוע. הימות - כנרת, ים המלח, הים האדום והים התיכון - סוכריות בצבע כחול. את האזור של הנגב - לא מרחתי בציפוי שוקולד אלא בחמאת בוטנים (השילוב של חמאת בוטנים עם שוקולד הוא מדהים בעיניי, אך לא חשבתי שמדובר בגיל 8-9 הקשה... חלק גדול מהילדים לא היו מספיק הרפתקנים לנסות שילוב זה.. בהזדמנות הבאה אם אצטרך ציפוי דומה אשתמש בריבת חלב במקום). מגדלי עזריאלי - ופלים רגילים והכותל בירושלים - לואקר. קצת דימיון - ויש לנו ארץ נהדרת!

ובנימה ציונית זו - מקווה שכבר הלכתם להצביע?..

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה