יום ראשון, 8 בספטמבר 2013

החופש גדול עליי

כל פעם שאני בטעות משמיע קצת חוסר שביעות רצון ממשהו במקצוע ההוראה,בדרך כלל חוסר הפרופורציה בין השכר והסיטואציות שאני נתקל בהן, לבין העובדה שלמדתי ארבע שנים כדי שתהיה לי את הזכות(בלי מרכאות) ללמד משהו את הממונים על עתידינו,אני נתקל בתשובה " לפחות אתם לא צריכים לדאוג לתעסוקה לילדים בחופשים". תלונות אלו מתגברות החל מחודש יוני, ששם אין לי סבלנות לשמוע אותן כי יש לי תלמידים להגיש לבגרות, חלקם מקוטלגים תחת"משימה בלתי אפשרית"(זה כבר נושא לרשומה אחרת),וכבר מספר ימים שאני לא מרים את האף מחומר הלימוד/מבחנים להכנה/לבדיקה/טלפונים עם תלמידים והוריהם הלחוצים/מיילים לנ"ל/ישיבות/תגבורים אחה"צ לרוב על חשבוני/עוד כל מיני דברים נלווים.אז אני עונה ב"בואו תתחלפו איתי לשבוע ואז תבינו..."
למרות זאת כמו אחרי כל פעולה צבאית קשה לא צריך חודשיים הפסקה כדי לצאת לפעולה נוספת. נכון שגם בחודשיים אלו יש לפחות השתלמות אחת, ישיבות הכנה לשנה הבאה עלינו,מעבר על תוכנית הלימודים שמתעקשים לשנות קצת בכל שנה ועוד. עדיין זה המון זמן פנוי שמתמלא במקרה שלי בשהייה כיפית עם הילדים. (גם כאן בלי ציניות). אבל חודשיים ,גם עם ילדים מקסימים זה הרבה. קשה להמציא את עצמך מחדש כל יום.הם מתעוררים כרגיל(6:30 בקירוב) וזה כבר פחות חופש,זו עבודה במשרה חלקית.אז הילד הגדול ביולי בקייטנה חצי יום, ואת המטפלת לקטנה מביאים יום כן ויום לא(הורדנו ממשרה כדי לממן את הקייטנה). ואז יש זמן לבצע פרוייקטים ארגוניים בבית(סידורי מסמכים,נקיון פינות נסתרות ועוד... ובנוסף להתכונן לשנה הבאה.אוגוסט נראה לי מיותר קצת. גם אין קייטנה לילד וגם מיציתי את רעיון החופש לתקופה זו. לך תטייל עם עוד שניים בחום הזה, בבית הספר לפחות יש מזגן בכיתה...נראה שכל רעיון ה"גדלות" של החופש הומצא על ידי אירופאים עשירים מעל גיל 45 שהקיץ בשבילם הוא זמן לטיולים מבחינת מזג אוויר, הילדים כבר גדולים ומסתדרים לבד ויש כסף לנסוע לפחות פעמיים לעיירה ציורית נידחת בהרי הקרפטים.
הבעיה היותר חמורה היא עם ההורים האחרים שעובדים שאין להם חופש בחודשיים אלו(עד לא מזמן הייתי ביניהם), וגם אין להם הורים משלהם שזמינים למשימת הנכדים. אין פתרון טוב וזול. ברוב מקומות העבודה אין התחשבות בצרכים הבסיסיים של הילדים ,הקטנים בעיקר, לקבל שעות איכות בחופש עם הוריהם. אם לילדים עד גיל ארבע החברה בישראל לא דואגת בכלל לפתרון כזה, הגנים הפרטיים ברובם פחות מקצועיים ויקרים (גם זה נושא לרשומה נפרדת),למה שתטריח את עצמה בפתרון לחודשיים, ועוד בשיא החום. ואחרי כל זה עלינו להתמודד עם החגים הבאים עלינו...
גם לילדים המצב לא פשוט. לקטנים(בערך עד גיל 10) נמאס החופש אחרי שבועיים. רובם כבר ברגעים אלו מחכים שמישהו יבדר אותם ויעסיק אותם. גם הם מרגישים חסרי תועלת ומקבלים מהוריהם את ההרגשה שכל החופש הזה הוא סרט לא משהו. חופש בהגדרתו הוא שבירת שיגרה. שהחופש הופך לשיגרה הוא כבר לא ממלא את תפקידו. מבחינה לימודית הילדים נסוגים אחורה ובחילת כל שנת הלימודים במשך חודשיים הראשונות יש לעבוד איתם בכל שנה מחדש על סדר יום שמתאים ללמידה. כמובן עוד שהחגים מפריעים מאוד באמצע ליצירת שיגרה זו.
כמה הצעות לשפר את המצב שרוב הצדדים לא מרוצים ממנו.בתחום הילדים  "הגדולים" בתיכון הרעיון פשוט. להחזיר את מועדי בחינות הבגרות לחודש יולי. למיטב זכרוני זה היה ככה כשהייתי תלמיד. המצב כיום הוא שמחודש אפריל הם עסוקים במתכונות ולקראת סוף מאי בבגרויות שמסתיימות ברובן עד ה-20 ביוני. עדיף להספיק יותר חומר לימודי וללמוד פחות בלחץ. (לא תשמעו הרבה מורים שהספיקו את כל תכנית הלימוד באופן מלא ולשביעות רצונם), ולהזיז את כל בחינות הבגרות ליולי. ניתן כך גם לרווח את מועדי הבחינות ולא ליצור מצב של שלושה מבחנים גדולים בשבוע אחד. את המתכונות לבצע ביוני במיוחד שהיום בחלק מהכיתות יש מועדי א' ב' ג' וכן הלאה(מזל שהאות השביעית עוצרת אותנו כי אז היינו עושים שבעה מבחני מתכונת, העיקר שיעברו... נו, גם זה נושא לרשומה אחרת). ובאוגוסט יוצאים לחופש עד אחרי החגים-חודשיים. אחר כך חוזרים ללמוד כרגיל בלי הפסקות כבר בתחילת השנה. לחטיבות הביניים אפשר לקיים בחודש יוני עד סופו וביולי, פרוייקטים להתנדבות בקהילה, ימי כיף וסיורים,פעילויות למניעת עישון/אלימות/אלכוהול, וכמובן הצגת תיאטרון אחת או שתיים. נחמד יהיה אם מקומות ההתנדבות יהיו ערוכים לקלוט חלק מהתלמידים גם באוגוסט.הנוער בגיל הזה מעריך בדרך כלל מעריך מקום שבו הוא מרגיש נחוץ.  לבתי הספר היסודיים ולגנים יש לאפשר פעולות העשרה במחירים סבירים במסגרת בתי הספר והגנים. מי שרוצה חופש בגילאים אלו יכול לצאת כבר בסוף יוני. ילדים אלו צריכים לחזור לבתי הספר בראשון לספטמבר על מנת ללמוד על חגי ישראל. פתרון נחמד שיקל על כל הצדדים.
לא יותר מדי עבודה וכסף יעלה פתרון זה. קצת פחות חופש... לא נורא .ארגון המורים בוודאי יצא בקריאה להעניק מענקי קיץ/להגדיל דמי הבראה.צריך להעלות שכר מורים באופן דחוף- במטרה להביא את מיטב המוחות לחינוך ולהעלות את כבוד המקצוע בעיני החברה, (עוד נושא לרשומה חדשה?) אך לא מהסיבה הזו. מכיוון שסדר העדיפיות אצל מקבלי ההחלטות עקום ולא יחשבו לטובת כולם ולטווח ארוך בסוף יגיעו לפשרה שהמורים לא יעבדו בימי שישי, ואז יש בעיה חדשה עם אלו שכן עובדים ביום זה... בברכת אוגוסט מהיר...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה