יום חמישי, 26 בספטמבר 2013

טורטה פאוליסטה או איך אומרים "בתאבון" בפורטוגזית?



חתיכת דלעת יתומה נחה לה במקרר. פתחתי אינטרנט והתחלתי לחפש לה בית חם ומתכון אוהב שיציל אותה מייסורי הגסיסה האיטית בתחתית מגירת הירקות. מאתר לאתר, מבלוג לבלוג, כבר כמעט ושכחתי מה חיפשתי. כרגיל. המשפחה רעבה ואני מסתובבת ברחבי העולם הגסטרונומי הוירטואלי. ואז קפץ לי מול העיניים מתכון הנקרא "torta paulista". רק השם של המאפה העלה מיד באפי ריח חזק של שום ותבלינים ממטבחה של דונה פלור, ריח של אוכל טוב ואהבה (לשני בעליה). אסוציאציה מיידית לג'ורג' אמדו ולקרנבל של ריו, הפסל השומר על העיר אותו עוד אזכה לראות - כשהילדים יגדלו. אז אני אקנה מכנסיים לבנים, מצלמה משוכללת ואצא לטיול מסביב לעולם. ובינתיים מצאתי את עצמי יוצאת לכיוון המטבח ומכינה את טורטה פאוליסטה - רק בגלל השם והניחוח הברזילאי. אה, וגם בגלל שהמתכון עושה שימוש בין היתר בדלעת, ממנה התחלתי את החיפושים.
ומה שיצא מכל זה - אחד המאפים הטעימים ביותר שאכלתי. התאהבתי. והקטע ההזוי - חיפשתי עכשיו את המתכון ברחבי האינטרנט... ולא מצאתי. מצאתי במקום כמה מתכונים דומים עם אותו השם, שנשמעים לי גם טעימים מאוד (ואני חושבת שגם הם עוד יזכו לאינטרפרטציה במטבח שלי). הדמיון בין המתכונים - שיטת העבודה, אפיית הירקות מראש וספק בצק - ספק רוטב המבוסס על גבינה, חלב, שמן זית וקצת קמח. מעבר לכך החיפוש אחר "paulista" הוביל אותי כל הזמן לשדרות פאוליסטה, וכך למדתי שזאת אחת השדרות החשובות ומרכז העסקים של סאו פאולו. מזל שלי - למרות שבדרך כלל אני ממש לא כזאת מסודרת - הפעם שמרתי את המתכון בוורד. אז הנה הוא לפניכם, עם שינויים שלי והמחשבות על סאו פאולו, באייה, אמאדו, דונה פלור, טרזה באטיסטה והרבה אהבה.

מצרכים:
למילוי:500 גר' דלעת, חתוכה לקוביות
250 גר' פטריות שמפיניון, פרוסות
25 גר' חמאה חתוכה לקוביות קטנות
3 כפות שמן זית
2 שיני שום קצוצות
תיבול: אורגנו ותימין מיובשים, מלח, פלפל שחור גרוס
לבצק:3 כפות שמן זית
3/4 כוס חלב
2 ביצים
100 גר' גבינה בולגרית מפוררת
חצי כוס קמח
1 כפית שטוחה אבקת אפיה
הכנה:
לערבב בתוך תבנית אפיה את הדלעת עם הפטריות, לתבל במלח ופלפל. להוסיף שמן זית ולפזר קוביות חמאה מעל. לאפות בתנור שחומם מראש לחום של 200 מעלות 15 דקות. כשעדיין חם - להוסיף את השום, את האורגנו והתימין.
במעבד מזון לערבל את כל המצרכים לבצק. לשפוך לתבנית אפיה, לפזר את הירוקות האפויים מלמעלה. לאפות כ-25-30 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות.

נזכרתי לי עכשיו בפרופסורה פאני, מרצה באוניברסיטה העברית שלמדתי אצלה בקורס ללימוד ספרדית. בשעור הראשון היא סיפרה לסטודנטים (תרשו לי ישר בתרגום לעברית...) ש"להכיר שפה חדשה זה כמו לפתוח חלון לתוך עולם חדש". לפעמים מרגישה שאני פותחת חלון לעולם חדש של תרבות אחרת בעזרת בישול מנות ממדינות רחוקות שעוד לא זכיתי לבקר בהן. הפעם נהנתי מאוד מטעימה קטנה מברזיל. מי יודע איך אומרים "בתאבון" בפורטוגזית?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה