יום שני, 30 בספטמבר 2013

באנו לשנות! אפשר? על תוצאות בחירות 2013

מר לפיד שלום.
אתמול קיבלתי ממך מסרון נוסף למכשיר הנייד שלי. בניגוד לאחרים שביקשו שאצביע להם, שלחת גם תוכן:
" לא אכנס לממשלה של  חרדים וימין קיצוני, לא אוותר במילימטר על השיוויון בנטל, לא אכנס לממשלה שלא תחזור למשא ומתן"
אני נוטה להאמין לך, מר לפיד. יש לך מספר חסרונות(אתה יותר יפה ממני) אבל אמינות היא לא אחד מהם. עזבת משרה מכובדת מלאת השפעה,כבוד וכסף,לטובת הפוליטיקה. אולי מטעמי שליחות,אולי מתסביך בן לעלות על הישגיו של האב, אולי כי אתה אחד שאוהב אתגרים. בכל מקרה לא באת להנות ממנעמי השלטון. קיבלת מהציבור אשראי גדול מאוד. לקחת איתך אנשים ראויים מאוד, ערכיים,שנוכל להתגאות שהם נבחרינו(בניגוד לשינוי וקדימה המפלגות המרכזיות הקודמות). השאלה האם אתה יכול לעמוד בהבטחותיך במצב הנוכחי.
חלק ראשון: " לא אכנס לממשלה של  חרדים וימין קיצוני". בהנחה שהבית היהודי הוא לא ימין קיצוני( והוא כן בחלקו) וגם ליברמן ופייגלין ועוד כאלו,אז קואליציה עם בית יהודי, ליכוד- ביתנו, יש עתיד וקדימה זה 63. זה מכסה גם את החלק השני בהבטחה:" לא אוותר במילימטר על השיוויון בנטל".  הבעיה עם החלק השלישי:" לא אכנס לממשלה שלא תחזור למשא ומתן". מר לפיד היקר. אין משא ומתן מדיני. ביבי מסמס אותו בקדנציה הראשונה בשנות ה90, ונכנע רק כשהיו אירועים אלימים, בקדנציה השניה התסריט חזר על עצמו- אין תהליך מדיני אלא ויתורים לאחר סבב אלימות, וכנראה יעשה זאת גם בשלישית. גם אם איכשהו ישב ראש הממשלה עם הפלסטינים אפילו לכוס קפה, יעזבו חברי הבית היהודי וחלק גדול מחברי הליכוד את הקואליציה, ושוב בחירות. ושוב מבוי סתום. קואליציה שנועדה לכשלון.
האפשרות שהעבודה והתנועה יכנסו לקואליציה קלושה. שתי המנהיגות שם הן לא מהזן המוותר והזוחל. הן כבר הוכיחו זאת בעבר, וגם לפי נאומי הלילה האחרון. אז למרות כל הכוונות הטובות הרשה לי להביע ספקות לגבי היכולת שלך ושל מפלגתך לשנות.
אני יודע מה עובר לך בראש. ניכנס לקואליציה שהצעתי למעלה, עם בית יהודי וליכוד, וקדימה. קואליציה שנראית הכי קרובה לרצונם של קהל בוחריך. הרי גם ככה אין תהליך מדיני, אז לפחות נשנה בינתיים קצת סדרי עדיפויות כמו שינוי חוקי הגיוס, ועוד הטבה למעמד הביניים, ובבחירות הבאות נוכל להראות הישגים. יש בעיה עם ההנחה הזו- הפלסטינים לא יחכו לנו. הרי ראש ממשלתנו מבין רק כוח. הפלסטינים חיכו לסיום הבחירות כדי לראות לאן נושבת הרוח. לצערי כל הסימנים מראים על סיבוב אלימות נוסף איתם, לא רק מעזה אלא גם משטחי הגדה. אינתיפאדה שלישית מלווה בפיגועים וטילים. תגיד אז ובצדק שזה לא הזמן לבכות על מחירי הדיור או הדלק. עכשיו נלחמים. באת לשנות, ויצאת משונה. לצערי זהו התסריט ההגיוני ביותר. תוצאות הבחירות הביאו לסיומו של תהליך הניסיון להשגת הסדר בדרך השיחות. היכונו לאינתיפאדה שלישית.
הנה אופציה מעניינת לתסריט אחר. אל תיכנס לקואליציה. דבר על עקרונות, על טובת המדינה. על תהליך שלום. תתנצל בפני ציבור בוחריך ותגיד שיחכו עוד קצת עם השינוי. אף מפלגה אחרת לא תצטרף במקומך לקואליציה. בקש מחדש את אמון הציבור. הפעם זה יהיה או ביבי או יאיר. לדעתי עכשיו כשהראית מי יכול להביא הרבה קולות תצליח לאחד בראשותך את לבני ומופז, ואולי גם את שלי. חדד את ההבדלים בין שלטון מנצל לבין מעמד בינוני מנוצל, בין שלטון שבורח מהכרעה מדינית לשלטון שמציע תקווה ולא רק להיות חזק. בבחירות הבאות אתם תנצחו. זו יכולה להיות פוליטיקה חדשה במיטבה. בינתיים נצל את הזמן בכנסת לשינוי שיטת הבחירות בישראל. לזה יש לך רוב.
זה לא יקרה. תכף יבואו הסברים של אחריות לאומית ועלויות של מערכת בחירות נוספת, וצורך להתפשר על עקרונות מסוימים כדי להציל אחרים, וכמובן האשליה של להשפיע מבפנים. זו פוליטיקה ישנה. במצב התוצאות הנוכחי אינך יכול לעמוד בכל הבטחותיך לבוחריך הרבים.
ואנחנו, עוד נחשוב שמישהו ניצח במערכת הבחירות המוזרה הזו. כולנו הפסדנו. לא ניתן לנווט את המדינה במצב התוצאות הנוכחי. כבר כתבתי על כך כשלפיד הכריז על כניסתו לפוליטיקה. על הצורך בתפיסה פוליטית רפובליקנית. צריך מישהו שיבוא לשנות. יש מתנדבים?
בברכת שלום. מישהו זוכר?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה