יום שני, 30 בספטמבר 2013

ספרדי גאה? על העימות הטלוויזיוני בין דרעי ללפיד

כשאני צופה במשחק ספורט בין שתי קבוצות שהילד לא מכיר הוא תמיד שואל מי אני רוצה שינצח. כשאני עונה שלא משנה, אז הוא שואל למה אני בכלל רואה. איך אפשר להנות גם בלי להיות לטובת מישהו? אז התיישבתי מול הטלויזיה בעשר וארבע דקות (מעניין למה לא יכלו בעשר בדיוק ומי התכוון להרוויח מזה?) יש עימות בין שני אנשים. הקהל מתבקש לבחור צד.
כאדם ציוני ששרת בצבא, כאדם שבעד חופש כל עוד אין פגיעה באחר, אם אתבקש לבחור צד, טבעי הוא שאהיה בצד של החילוני ולא בצד של החרדי. ואכן מהתוכן שהבנתי דרך מסך הצעקות והדיבורים בו זמנית יותר הזדהיתי עם הסיסמאות של שוויון בנטל, הפסקת מחירי הדיור הסקטוריאליים, חינוך שיוביל גם ליכולת להשתלב בשוק העבודה ולא רק בעולם הבא וכדומה.
ואז האדם החרדי הבהיר לי שאני בצד הלא נכון. הוא מייצג את הספרדים והחילוני את האשכנזים. גם הליכוד ביתנו (מי זה האנחנו שלהם מיוחסת בעלות על הבית?) הוא ללבנים, בעיקר רוסים (ואני חשבתי שכולם יהודים). רק הוא מייצג את הציבור הספרדי. ואני שמוצאי הוא ספרדי הוכרחתי ללכת איתו למפלגת ש"ס. הרי לא אוכל (וגם לא ארצה) לשנות את מוצאי. הוכרחתי גם להיות עני, הוכרחתי להיות זה שהלבנים קיפחו אותו, הוכרחתי ללכת לבית כנסת, הוכרחתי ללמוד בישיבה (אולי אחזיר את התארים האקדמיים שלי?), הוכרחתי לא להתגייס לצבא, הוכרחתי לעשות כדברי הרב הספרדי. הוכרחתי להתאים לתבנית  הספרדית על פי ש"ס. אין לי כאן באמת חופש בחירה. ספרדי אמיתי מצביע ש"ס.
מה עם האחרים? הספרדים בכל אחת מהמפלגות האחרות? לפי הספרדי שמדבר על המסך (ולבוש בחליפה אירופאית שחורה כמנהג חרדי אשכנז) הם פתיים שמשמשים עלי תאנה במפלגות הלבנות. האשכנזים מפלים אותם. הרי תמיד בראש כל רשימה חוץ מש"ס יש אשכנזי. אפילו שנבחר ספרדי כמו במקרה של מופז, אז מפילים אותו. כנראה שלספרדי יש תקרת זכוכית שרק ש"ס יכולה לנפץ לרסיסים. והרי אם אני אצביע לאחת מהמפלגות הלבנות אני פוגע בעצמי ובמשפחתי (לפחות בחלק הספרדי שלה...) אז לעזאזל חופש הבחירה שלי והתבונה האנושית שבזכותה מגיע לי כאדם חופש כזה. אני חייב להצביע ש"ס.
כבר כתבתי שנמאס לי שמקטלגים אנשים לפי מוצאם. זה היה לפני שנתיים שכעסתי שספרדי מזרחי בתכנית מטומטמת לכל העדות, חילק את המדינה לשניים ושם אותי בניגוד לרצוני וללא שישאל אותי, בצד שלו - הצד שמייצג את הטפשים, חסרי הנימוס והשוביניסטים. עכשיו ש"ס מנסים לקטלג אותי כאדם שבוחר במסכנות כדרך חיים, שהאידיאל הגדול שלו הוא ללמוד תורה ושאחרים יגנו על המדינה במקומו ואף ישלמו לו על לימודיו, שמסרב שיהיו נשים במפלגתו כי תפקידן מסתכם בהבאת ילדים וטיפול בהם, וששומע רק לרב כי כנראה שכלו האישי הפשוט לא מסוגל להחליט החלטות. 
לא ברור לי מי קונה את הסחורה העדתית הפגומה שמנסה למכור ש"ס. נכון שהפערים העדתיים עדיין קיימים אבל הם מצטמצמים. המקום הכי בולט בצמצום הפערים הוא הצבא. לא מתכוון לברר סטטיסטיקות לגבי המוצא העדתי של יושבי המטכ"ל בשנים האחרונות כי זה דבר בזוי בעיניי אבל עולים לי לראש מספר לא קטן של אלופים ורמטכ"לים שאינם אשכנזים. דווקא אותו צבא שהמפלגה הטוענת לייצוג כל הספרדים לא שולחת אליו את בניה, הוא זה שאינו מפלה כלל בין עדות שונות גם לפי מבחן התוצאה. ש"ס רק פועלת שהפער הכלכלי-חברתי רק יגדל בהנצחת העוני, הבורות, התלות בכספי משלמי המיסים ואז יוצאת נגד היחס המפלה שנדמה לה שהיא מקבלת. נציגה הבכיר טען שמתייחסים אליו בפטרונות בעוד הוא קורא לציבור בוחריו להסתמך כלכלית רק על כספי המדינה. אז מי כאן מזמין פטרונות? המפלגה לא מייצגת את הספרדים או עדות המזרח או כל כינוי אחר. המפלגה מייצגת את אלו שבחרו להיות מופלים לרעה, להרגיש כך (כי העלבות ותחושת קורבן היא בחירה) ואינם נותנים לילדיהם הזדמנות הוגנת לקחת חלק בחברה הישראלית (לא האשכנזית, הישראלית) בכך שלא מאפשרים להם חינוך מתאים לכך. הם טוענים שהם מחזירים את הכבוד לעדה הספרדית בעוד הם מבזים את כבוד מצביעיהם. 
ועוד דבר, קשה לי להבין כיצד גדולים בתורה מלבים שנאה ופילוג בעם היהודי. שנאת חינם לשמה. במקום לדון במחלוקות לשם שמיים כמו אופי המדינה ומקומה של הדת במדינה, כמו העוני שקיים גם במגזר החרדי והדרכים לפתרונו, כמו שאלות מדיניות המשפיעות על כל העם, הם מעדיפים לדון במחלוקת לשם קולות בקלפי ופונים למכנה המשותף הנמוך ביותר, כל כך נמוך שאצל אדם ממוצע חושב כבר לא קיים. לפי הסקרים הוא עדיין קיים אצל עשירית מהעם, ולא ברור לי אם זה יותר עצוב או יותר מדאיג. אפשר לתמוך באורח חיים חרדי , ואפילו באי-גיוס לצבא מסיבות רבות. אבל אסור להיות גזען. אין לעם היהודי את הפריבילגיה להיות מפולג על בסיס מוצא אתני. מי כמונו יודע לאן גזענות יכולה להוביל. 
ואנחנו, אני מחכה ליום בו בני הבכור יתבקש בבית ספרו להביא מאכל עדתי מביתו (מעניין אם עדיין המנהג קיים) כאילו אנחנו כרגע ירדנו מהמטוס וסיימנו גלות בת שנות אלפיים. מה נביא? אפשר פלמיני עם סחוג (טעים), מרק עוף עם קניידעלך וגזר, אבל גם עם בצל שלם, פלפל שחור גרוס ולימון סחוט. אפשר פשוט להביא בקבוק קטשופ, כי ילדים יאכלו כל דבר עם קצת קטשופ מעל, זה באמת מאכל חוצה עדות ועמים. 


בברכת תקווה למערכת בחירות פחות גזענית, פחות עדתית, היא מעוררת סלידה גם בלי זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה