יום שני, 30 בספטמבר 2013

פוליטיקאי בטרנינג יוצר סתימה באסלה. על תדמית ציבורית

הרבה מחשבות משעשעות עברו לי בראש כשראיתי את יקיר המדור שר החוץ לשעבר (בינתיים) יוצא לעיתונאים בטרנינג ואומר שאין להם מה לדאוג לו, והכל גן עדן. מחשבה ראשונה: רוסי בטרנינג זו הרמה להנחתה. (האם במעמדו הכלכלי יש עדיין סבתא בסלון?) אפרופו מעמד כלכלי זה היה טרנינג של אפור מבריק של נייק (ואין לי מושג למה שמתי לב לזה). אחרי שעמרי כספי עזב את נייק והפך להיות הפרזנטור של אדידס, מצאה לה נייק פרזנטור חדש. אולי זה רעיון לתחפושת פורים השנה - זקן חום ,טרנינג, וטפסי נאמנות ביד. ניתן לשלוח בתגובה מחשבות משעשעות נוספות בנושא. 
מחשבה רצינית יותר: הרי ידע כבוד השר (אז לא לשעבר) על להקת העיתונאים שאורבת לו בפתח ביתו. מדוע בחר דווקא בהופעה כזו? הרי יכל ללבוש את מדי הפוליטקאי (חליפה ועניבה) או סתם חולצה ומכנסיים. הוא בחר בטרנינג, ולא במקרה. רוצה כבוד השר להראות לציבור את יחסו המזלזל כלפי עיתונאים, חוקרי משטרה ושלטון החוק (כולם שמאלנים). הרי הוא אדם חזק, נחוש ולא מתפשר (איפה היו תכונות אלו כשהסביר את סיום מבצע עמוד ענן?) ולא ייתן לאף אחד להזיז אותו משגרת יומו. אם היה מכבד את אותם עיתונאים היה יוצא בלבוש מכובד יותר. מזל שהיה יום קריר יחסית ולא יצא לתקשורת כבוד השר בבגד ים וכפכפים. טענתי מקבלת חיזוק כשתמונה של כבוד השר משחק טניס התפרסמה בפראבדה הישראלית שהחלה לאהוב אותו מאז איחוד המפלגות עם הבוס הגדול. שום דבר לא מזיז לכבוד השר, לא החקירות, לא כתב האישום שיוגש נגדו, ולא היועץ המשפטי, שבהחלטתו לא להגיש כתב אישום בנושא הלבנת ההון וחברות הקש, כתב שמעשיו לכאורה של ליברמן חמורים אך אינם יכולים להיות מוכחים כפליליים בבית משפט באופן מובהק. לכן (וכנראה בגלל תקדים אולמרט) החליט להימנע מהגשת כתב אישום חמור, אך הוא קורא לציבור לשפוט את מעשיו.
משפט הציבור...כן בטח.(או כלשון הציבור פחחחחח) הציבור מזמן כבר לא שופט את מעשיהם של הפוליטיקאים. אפילו לא את דבריהם. הציבור מצביע לתדמית שנוצרת מטרנינגים וממסמכים אסורים שזורקים לאסלה, שזו אותה התנהגות מזלזלת, בוטה ושחצנית כמו הטרנינג.(כבר אין פחי מחזור נייר או מכונות גריסה? לא חבל ליצור סתימה באסלה?) הציבור מצביע לתדמיות שנוצרות מסיסמאות נבובות והצעות פופוליסטיות שלא יתבצעו, כמו הקשר בין נאמנות והאזרחות או הבנתו של כבוד שר החוץ את שפת שכנינו הבעייתיים. תדמית שבינה לבין המציאות אין הרבה קשר. איך כבוד השר מנהיג חזק, בזה שהדיח שלושה מחברי מפלגתו ללא הסבר לציבור? בחיקוי של אסי כהן בארץ נהדרת? הוא חזק רק בליצור תדמית חזקה (ותודה לפינקלשטיין) בעזרת ניצול מודע של סטראוטיפ הרוסי הקשוח (קג"ב, פוטין),סיסמאות גאוניות לצורך בחירות (מישהו זוכר את הבטחתו להילחם במשפחות הפשע לפני מספר קמפיינים?), איומי הפצצות סכרים, הערות בוטות על שמאלנים, מפגינים חברתיים, זריקת מסמכים לאסלה, ולבישת טרנינגים. משפט הציבור? כנראה שלא יהיה. להפך. ציבור בוחריו אוהב אנשים שמצפצפים על המשטרה ועל כל אחד אחר. ציבור בוחריו מעריץ כוח לשם כוח. ציבור בוחריו הוא חלש, ולכן צריך מנהיג חזק.
ומה לגבי תדמית האחרים? נתניהו- מנהיג. לפיד- ישראלי יפה וחכם. לבני- נקייה (גם השם יצא לה טוב). הקשר בין התדמית למציאות? אולי קיים, אבל הוא פחות חשוב. מערכת הבחירות הנוכחית הלכה רחוק מדי בתחום איבוד הקשר בין התדמית למציאות. הליכוד ביתנו מצטיירת מפלגת ימין אך מנהיגה הצהיר על נכונותו להקים מדינה פלסטינית. לבני מציגה עצמה כאלטרנטיבה אך עדיין לא ברור מה היא תעשה באופן שונה, ומה מבטיח שלאחר הבחירות חברי מפלגתה לא יתפזרו בין המפלגות השונות, כי דעותיהם שונות. יחימוביץ מציגה תכנית כלכלית סוציאל- דמוקרטית שתיטיב עם עובדי הקבלן והחלשים בחברה, שבקרבם אין לה הרבה מצביעים. לפיד עוד לא הבין בעצמו מה הוא רוצה לפי האנשים ברשימה, אבל הוא רוצה שזה יצא יפה וטוב, ולתפארת מדינת ישראל. הכל תדמיות ומעטים האנשים שישפטו את נבחריהם לפי מעשיהם או אפילו רעיונותיהם. קשה לי לראות ציבור שיושב ובוחן את כל רשימת המועמדים, את קורות חייהם, את מעשיהם בכנסת הקודמת.
ואנחנו, אנחנו קול צף. מבולבלים קצת. קצת הרבה. נלך להצביע כדי לא לחזק את אלו שמצביעים במאה אחוזים ויותר. נצביע בסוף למישהו. נצביע עם אצבע על האף מתחושת הגועל והסרחון הפוליטי (זה מה שקורה שזורקים מסמכים לאסלה) אולי לא אנחנו הם אלו שצפים. הרי אתם יודעים מה צף?  
בברכת גשמי ברכה, שישטפו את כל התעמולה בחודש הקרוב. לפחות משהו עובד טוב השנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה