יום שישי, 27 בספטמבר 2013

נפש הומיה. על אי שירת ההמנון .

אז מה באמת הפריע לנו שכבוד השופט ג'ובראן(מי? אהה, תכתוב השופט הערבי) לא שר את ההמנון הלאומי?
זה לא כל כך נעים לראות בטקס ממלכתי מישהו שמתעקש לא להיות שייך. זה הרי טקס ממלכתי, ואנחנו אנשים ממלכתיים בכל הנוגע לטקסים. ממלכתיים כלומר אחידים. אחדות זה טוב למדינה. אבל כבוד השופט ערבי. לשיר נפש יהודי הומיה, והתקוה בת שנות אלפיים (מניח שמשפחתו לא הייתה אלפיים שנים בגלות) זה לא אמיתי בשבילו. הרי אם ישיר כך ירמה את עצמו, ואותנו היהודים.אנחנו רוצים ערבי שיתחזה  ליהודי? אנחנו אולי רוצים ערבי ששואף לשלום ומתנגד לאלימות, אולי אפילו ערבי נאמן(שמכשכש בזנב ולא נושך?)אבל לא רוצים ערבי שיחשוב שהוא יהודי. זה לא טוב. כי אז לא נדע מי באמת יהודי. זה כבר התבוללות.
אז מה אנחנו רוצים ממנו? הוא כיבד את הטקס ואת הנוכחים וקם בזמן שירת ההמנון. כבוד קיבלנו, אז מה מפריע לנו?
העליתי את הנושא בשיעור אזרחות. תלמידים נותנים תשובות יותר אמיתיות. כמובן שדיברנו על פלורליזם והזכות של קבוצת מיעוט להישאר מיעוט, וראינו שמעשהו של כבוד השופט תואם לכללי הדמוקרטיה. הוא שמר על זכותו לא להיות יהודי.ואז התגובות הצפויות- שיגיד תודה שנותנים לו להיות שופט, מי הוא חושב שהוא? מי שלא שר את ההמנון צריך להיות מגורש מהמדינה. שילך לשפוט את הרוצחים בסוריה. וכמובן איך זה שיש ערבי שהוא שופט(הוא אמור להגיש חומוס עם ביטריות).
מה שמפריע למי שהפריעה אי השירה של כבוד השופט הוא שיש שופט ערבי. שופט שהוא לא משלנו. הערבי צריך להיות בצד הנשפט. המדינה היא מדינה יהודית, יטענו הכועסים. אבל גם דמוקרטית, וטענו מקבלי המעשה. אם השופט עומד בכל הקריטריונים להיות שופט, ומתחייב לשפוט לפי חוקי המדינה אז זה בסדר. הרי לא היינו רוצים שבארה"ב לא יתנו ליהודים משרות שיפוט.אבל יהודים בארה"ב שרים את המנון האמריקאי, אם יהודי לא ישיר את ההמנון אז גם בארה"ב הדמוקרטית יכעסו. ביקשתי מ"תלמידי האייפון" לחפש ברשת את ההמנון האמריקאי ולראות אם יהודי יכול לשיר אותו. יהודי אמריקאי בהחלט יכול לשיר אותו. (ההקשר הדתי היחיד-in god is our trust, מקובל גם על יהודים ומוסלמים).ערבי ישראלי לא יכול לשיר את ההמנון של ישראל. גם אם הערבי הוא ישראלי  עדיין אין לו "נפש יהודי" אפילו אם נפשו מאוד הומיה.
מי רוצה להחליף את ההמנון למשהו קצת פחות יהודי? אף תלמיד לא תמך. אז כנראה שזהו המחיר שנצטרך לשלם על היותנו מדינה יהודית. שאנשים לא יהודיים לא יזדהו עם ההמנון. עדיין נדרוש מהם לכבד את ההמנון שלנו ולעמוד בזמן נגינתו. אבל לשיר? בוא נסתפק בכך שאזרחיה היהודיים של המדינה ידעו את המילים.. אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית. לי אישית טוב עם זה. אני גם גאה שיש ערבים שמגיעים להיות שופטים, כי זה אומר שאנחנו לא כאלו רעים וגזענים כמו שמנסים לצייר אותנו בעולם. הזכות של ערבי להיות שופט היא לא מתנה שהיהודים העניקו לו. זהו תפקיד שהוא הרוויח ביושר, כך גם רופא ערבי, או שחקן נבחרת ערבי. אנחנו לא עושים לערבים טובה שיש להם זכויות אדם. אני גם גאה שאנחנו מקבלים את העובדה שזכותו לא להיות יהודי אלא ערבי בלי שיחשוש, כי אין לאזרח ישר מה לחשוש.   
ואנחנו, נמשיך לטעון שאנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית. רק צריך לשמור על הגינות. לא להיות יהודית כלפי הערבים ודמוקרטית כלפי היהודים.אנחנו לא עושים לאף אחד טובה. רק לעצמנו. מי ששונא אדם מעם אחר, ישנא גם אדם מהעם שלו. אנחנו עם חופשי בארצנו. זה כתוב בהמנון.
בברכת חג פורים שמח. נקווה שגם בתקופה זו, כמו אז בפורים, נתגבר על האיום האיראני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה