יום חמישי, 12 בספטמבר 2013

בורש של אמא




בורש פותח אצלי רשמית את החורף. מרק מספר אחד בדירוג המרקים שלנו. ברשומה הקודמת רשמתי שלפעמים אני מתכננת כמה ימים מראש מה אבשל לארוחת ערב שישי, הארוחה הכי חשובה שלנו, ולפעמים רק בשישי בצהריים מקבלת השראה מתוך דפדוף באתרי אינטרנט. את בורש בעלי הזמין כבר שבוע מראש. "שבוע הבא תכיני בבקשה בורש" אמר לי שבת שעברה. וכדי שחלילה לא אשכח, קנה לי סלק וארבע שמנת חמוצה.
זה לא סתם מרק, זו תרבות ומסורת שלמה. הרבה עמים טוענים למקוריות המרק ויש לו אלף גרסאות. לא יודעת, לא ניסיתי את האלף הגרסאות כי לי יש את הגרסה של אימא שלי. כל כך טעימה שנראה לי שזאת הפעם היחידה שלא בא לי לנסות ולחפש משהו "הטוב מהטוב". כנראה ככה זה כשמגיעים לשלמות.
מרק סמיך וטעים בטירוף. אפשר להכין בגרסה הצמחונית ואפשר בגרסה הבשרית. בורש אוכלים עם שמנת חמוצה, לשומרי הכשרות בוודאי אפשר להשתמש בשמנת צמחית או ללכת על הגרסה הצמחונית של המרק שטעימה לא פחות. אנחנו לא שומרים, אבל איכשהו כבר מזמן הפסקתי לשלב בשר וחלב ביחד מכל מיני סיבות. אבל עד שזה מגיע לבורש, כאן זה מסורת! נזכרת בסבא שלי אוכל שתי צלחות של בורש עם הרבה שמנת חמוצה וכרום של לחם שחור (שחור באמת, ולא מה שנקרא "לחם שחור" בארץ) אותו הוא מרח בנדיבות בשן של שום ועוד כמה שיני שום קצוצות בתוך המרק. הוא וסבתא טענו שזאת הדרך הכי נכונה לאכול בורש.
אצל אמא וסבתא שלי הכנת בורש תמיד הייתה משימה גדולה. עם נפלאות האלקטורניקה הביתית, כשמעבד מזון קוצץ, חותך ומגרר ירקות בשניה אפשר לתקתק את הבורש ללא מאמץ בכלל. רק זמן בישול שגם אותו אפשר לקצר בשעה אם מכינים גרסה צמחונית.
בעלי שגילה דרכי את השורשים האוקראיניים שלו (כן, בטח לפני אלפיים שנה הסבא של הסבא של הסבא של הסבא שלו הפליגו במקרה יותר מדי רחוק בים השחור - נראה לי שאלה השורשים היחידים שאפשר למצוא אצלו בכיוון זה...) כבר יודע שבורש הכי טעים ביום למחרת, כשכל הטעמים מתמזגים לסימפוניה נפלאה מאת צ`איקובסקי. או איך שאומרים באוקראינה - תבואו מחר, היום אני מכין בורש. לא שזה הפריע לנו כבר ביום הראשון לחסל שתי צלחות מלאות...
מצרכים:
כ-700 גר` בשר בקר טרי חתוך לקוביות גדולות (לדעתי הכי מתאים צוואר עם קצת עצם) - לגרסה בשרית. ניתן להשמיט לגרסה צמחונית
1 בצל גדול קצוץ
2 סלק - לגרר
3 גזרים - לגרר
1 פלפל אדום גדול - לחתוך קטן
1-2 תפוח אדמה חתוך לקוביות בינוניות
2 כפות רסק עגבניות
כרוב לבן קטן - קצוץ
תבלינים: מלח, פלפל שחור, פלפל אנגלי שלם, עלי דפנה, כף סוכר
כמות הירקות אפשר בוודאי לשנות לפי העדפה האישית
הכנה:
אם מבשלים את הגרסה הבשרית: שמים את הבשר בסיר, מכסים במים קרים, מוסיפים מלח ופלפל אנגלי שלם. נותנים לרתוח, מכסים את הסיר ומבשלים כשעה על אש קטנה. 
אחרי שעה מתחילים בהכנת הירקות. מטגנים בצל עם קצת שמן כחמש דקות. מוסיפים סלק, מערבבים ומוסיפים כוס מים רותחים.
מבשלים כחמש דקות, מוסיפים את הגזר. נותנים להתבשל חמש דקות נוספות ומוסיפים את הפלפל. במידת הצורך מוסיפים עוד מים רותחים. לבשל כעשר דקות, להוסיף את הרסק, מלח, פלפל, כף סוכר. להוסיף תפוח אדמה ולהעביר את הבשר לסיר עם ירקות ביחד עם ציר בו התבשל. להוסיף עוד מים רותחים לפי כמות רצויה - המרק צריך להיות די סמיך. אם מכינים גרסה צמחונית - להוסיף רק מים רותחים.

מבשלים עם מכסה על אש נמוכה עד שתפוח אדמה מוכן, מוסיפים את הכרוב ועלי הדפנה. מבשלים עוד כחמש - עשר דקות נוספות. סוגרים את האש, מוציאים גביע שמנת חמוצה וכמה שיני שום טריים - למי שאוהב ואוכלים בתאבון רב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה