יום שבת, 21 בספטמבר 2013

ביקורת ספרים - בראד מלצר, ספר השקרים

 
ספר השקרים, בראד מלצר, הוצאת מודן, 2010
מרכיבי חובה בספר מתח טוב: קצת מיסטיקה, קצת תעלומה, קצת מרדף וכמה גופות. גופות ב"ספר השקרים", ספרו החדש של בראד מלצר, לא חסר. ושלושה מקרי מוות מפוזרים על פני השנים מהווים ציר מרכזי של הספר -
הרצח הראשון והמפורסם בהיסטוריה, רצח של הבל על ידי קין מספק את הפן המיסטי בספר. אך בתנ"ך לא מסופר על הנשק ששימש את קין לרצוח את אחיו. אבן? סכין ציד?.. אפשר רק להעלות ספקולציות...
ב-1932 נורו שתי יריות בחזהו של אדם בשם מיטשל זילג והוא נהרג. בנו של מיטשל זילג לאחר אובדן אביו "ממציא" את האיש שיהיה חסין כדורים - הלא הוא סופרמן, שהופך לגיבור-על המפורסם בעולם. במקרה של מיטשל ידוע שהנשק ששימש את הרוצח היה רובה, אך הרצח לא פוענח והרובה לא נמצא לעולם ומופיע שנית רק 70 שנה אחרי... רצח זה מספק את התעלומה של הספר כי כנראה יש משהו משותף בין קין, סמל הרשע, לבין סופרמן, סמל הגבורה והאומץ. והקשר הנוסף בין שניהם לוקח אותנו לימינו, לגיבור הראשי של הספר, קאל הרפר.
המקרה השלישי - מות אימו של קאל. היא נהרגה בתאונת בית מול עיניו של ילד בן תשע ואביו הואשם ברציחתה. מקרה מזעזע שבוודאי משפיע על כל חייו של קאל וסביב המקרה הזה נבנות הדמויות הראשיות של הספר - קאל ואביו שנפגשים 19 שנה אחרי. לאחר שנעצר, אביו של קאל ניתק איתו כל קשר והם נפגשים שוב במקרה בפארק כשקאל, במסגרת עבודתו כמסייע לחסרי בית בפלורידה, נענה לקריאה לעזרה... אביו של קאל נורה ברובה שמתברר כאותו הרובה ששימש לרציחתו של מיטשל זליג. עכשיו קאל ואביו מנסים לפתור את העבר וגם לפתור תעלומות. הם צריכים לאתר את המשלוח המסתורי שהאב ביצע, כשסוכנים פדרליים של סי. אי.איי בעקבותם וגם הרוצח האכזרי שמנסה לאתר את המשלוח לפניהם. הרוצח מסתובב עם כלבת תקיפה ענקית בשם בנוני (לפי הסיפור כך קראו לכלב השמירה של הבל), מציג את עצמו כשוטר בשם אליס ושייך לארגון קטלני שנקרא "מנהיגות". בוודאי יש גם אישה, סוכנת סי.אי.איי. בשם נעמי שרודפת אחרי קאל, גבוהה מדי, לא כל כך יפה, מכורה לעבודתה ומגדלת לבד ילד של חברה שלה שהתמכרה לסמים. ואם זה לא מספיק, אז יש גם את החבר הטוב של קאל שהוא כומר לשעבר - בשביל קישור נוסף לפן הדתי והמיסטי של הסיפור.
אז יש לנו מיסטיקה, תעלומה, מרדף וגופות. ויש לנו באמת ספר מתח טוב. ספר זורם וקליל שקשה לעזוב באמצע. מדובר בנוסחא הידועה שכבר נבחנה פעמים רבות על ידי דן בראון האמריקאי (פחות מוצלח בעיניי) ועל ידי ארטורו פרס רוורטה הספרדי (הרבה יותר מוצלח בעיניי) ואחרים. הגיבורים הראשיים יוצאים בחיפושים אחרי פריט דתי-מיסטי-היסטורי ובדרך מגלים דברים על עצמם ועל הסביבה... הנוסחא ידועה וגם הסוף פחות או יותר ידוע אבל אותי, בתור חובבת ספרי היסטוריה וספרי מתח, זה קונה. אהבתי, מומלץ לאוהבי הז'אנר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה