יום שבת, 8 בנובמבר 2014

רוח סתיו. סופלה אורז, תפוחים וקינמון

נעלמתי קצת. בשבועיים האחרונים אפילו בפייסבוק בקושי נכחתי. שעות שינה שלי קיצרתי, למרות שחשבתי שכבר אין לאן. אפילו באמצע יום עבודה חשבתי עליו. עד שסיימתי. אני מדברת על ארבעת הספרים מסדרת ה"דמדומים". בהכוונת חברה התחלתי לפני כשבועיים את הספר הראשון - והשאר היסטוריה. ערפדים בדרך כלל הם לא הקטע שלי, גם לא רומנים של תיכוניסטים עם סוף טוב. אך משום מה הפעם זה היה פשוט זה, התאים לי מכל הסיבות. ממש לא הספר הכי טוב שקראתי מימיי. ממש לא ספר שאזכור ואצטט ממנו משפטים. אך נורא נהניתי. מהקלילות, מהזרימה המהירה, מהבריחה מהמציאות של בית-עבודה לתוף עולם דמיוני של ערפדים ואנשי זאב וילדה תיכוניסטית ממוצעת החולמת על אהבה. היה כיף - מומלץ ביותר לקריאה בערבי סתיו, כששמיכה לרגלינו, כוס תה לידנו ורוח מייבבת בין חריצי החלון כמו ערפד רעב. "זה הסתיו עם הענן ועם הרוח המיבב. ואם אתה סתם ציניקן, בכל זאת זה צובט בלב..."

סיימתי את הספרים בדיוק בזמן בשביל להיזכר בדד-ליין למשימת ההגשה באתגר החודשי של מנטקה. בעצם, לא בדיוק בזמן. קצת אחרי הזמן. ליתר דיוק, מועד ההגשה היה אתמול. אבל יש לי תירוצים. אני עובדת הרבה. יש לי שני ילדים בבית. ויש לי בעל ששכח לקנות אורז עגול שהוספתי לרשימת הקניות השבועית. ו... כן, ארבעה ספרים עבי כרס שהייתי חייבת לסיים. ביקשתי יפה הארכה והיום בבוקר, בזמן שכל שאר חברי הפרוייקט כבר "לייקקו" את הפוסטים אחד של השני (אתם חייבים להציץ לרשימה - יש שם דברים מטריפים לחלוטין!), אני רק העמדתי על הגז את הסיר עם פודינג האורז שלי. שזה בעצם דייסת אורז מתוקה, טעימה ומשודרגת.

אחחח, ואיזו דייסה זו. כוחות נפש עצומים נדרשו ממני לא לחסל את כולה ככה עם כפית (טוב, על מי אני עובדת... עם כף) אלא לעשות ממנה את הקינוח שתכננתי. כי גם "להגיש" באיחור וגם לבוא עם דייסת אורז... לא, זה חייב להיות משהו מורכב יותר ומרשים יותר שיצדיק את התנהגותי הנפשעת. מזל שכמות הפודינג יוצאת מכובדת. לא הכל נכנס לקינוח, ואתם עוד תודו לי על זה. אמרתי קינוח? האמת, זאת יכולה להיות גם ארוחת בוקר נהדרת. עם תפוחים, קינמון, טעם נרמז של שקדים בזכות הרוזטה, אווירה סתווית, שמיכה לרגלינו, כוס תה לידנו וספר טוב על השידה. "זאת היא עונה כזאת, חבוב, זה רק הסתיו וזה עובר..."

סופלה אורז, תפוחים וקינמון



מצרכים (ל-6 כלי אפייה אישיים בקוטר 9 ס"מ)

לפודינג אורז: 
1 כוס אורז עגול
1.5 כוסות מים קרים
3 כוסות חלב
2 כפות תרכיז רוזטה
4 כפות סוכר

לשכבת תפוחים:
2 תפוחים גדולים (מומלץ ירוקים וחמוצים, כמו גרני סמיט)
1 כפית קינמון

לסופלה:
2 ביצים
4 כפות סוכר
1 כף סוכר חום לפיזור מעל הסופלה

מעט חמאה לשימון התבניות

הכנה:

פודינג אורז:

לחמם את האורז (לא שוטפים את האורז!) ואת המים בסיר. להביא לרתיחה, להוריד את האש למינימום. לכסות חלקית את הסיר ולבשל כ-15 דקות, עד שרוב המים ייספגו באורז.

לערבב את האורז, להוסיף את החלב ואת הרוזטה. להגביר את האש ולהביא שוב לרתיחה. להוריד את האש למינימום, לכסות חלקית את הסיר ולהמשיך לבשל עד שרוב החלב נספג - כ-40-50 דקות. תוך כדי הבישול להקפיד לערבב את האורז כל כמה דקות כעדי שלא יידבק לסיר ולא יישרף. לקראת סוף הבישול להוסיף את הסוכר.

כשהפודינג מוכן, לערבב, לסגור את האש, לכסות ולקרר לטמפרטורת החדר.

סופלה:

להפריד את הביצים לחלבונים ולחלמונים. להקציף את החלמונים קלות בקערה עם מזלג. את החלבונים להקציף בעזרת מיקסר לקבלת קצת לבן ויציב, תוך הוספת סוכר בהדרגה (כף בכל פעם). לקצף יציב נדרשות כ-8 דקות הקצפה במהירות גבוהה.

לקפל את החלמונים לתוך קצף החלבונים בעדינות, לקבלת תערובת אחידה.

הרכבת הקינוח:

לשמן את התבניות עם חמאה. להניח כ-2 כפות פודינג אורז בכל תבנית ולשטח עם כף. לקלף את תפוחים ולפרוס לפלחים דקים. לסדר את התפוחים בתבניות. לפזר מעל התפוחים את הקינמון באופן שווה.

לכסות בשכבה נוספת של פודינג אורז (ככף לכל תבנית). לסדר את הסופלה מעל הפודינג, ליישר בעדינות עם כף. לפזר מעל סוכר חום.

לאפות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות כ-25-30 דקות, עד שהסופלה מזהיב. לתת להתקרר כחצי שעה לפני ההגשה.

הכי טעים - כשהסופלה כבר קר והתפוחים בפנים פושרים ודייסה חמימה. לא יכולה להעיד עד איכויות הקינוח כשהוא קר - מועד הגשה, זוכרים?..

מסדרים את הפודינג בתבניות ופלחי תפוחים מעל:

מוסיפים קינמון ומעל - עוד שכבה של פודינג אורז:

מסדרים את הסופלה ומיישרים בעדינות:

מוסיפים קצת סוכר חום - ולתנור

מוכן

להכין כפיות


הע / ארות

- שימוש באורז עגול. לא קריטי, אך כדאי. אם כבר משקיעים מעל שעה בבישול הדייסה, אז שהתוצאה תהיה מושלמת. אורז עגול הוא יותר עמילני ותוך כדי בישול ארוך מסמיך את הדייסה. אורז רגיל יישאר גרגירי יותר וקטיפתי פחות, למרות שעדיין טעים (כן, מניסיון מערבים קרירים בהם רציתי משהו חם, טעים ומתוק אבל זה לא היה להגשה לצורך אתגר של מנטקה ולא חשבתי לקרוא לדייסה שלי פודינג ולהפוך אותה / אותו לבסיס לקינוח ;)).

- לא. לשטוף. את. האורז. כן, זה היה החלק הכי קשה בהכנה בשבילי. אני כל כך רגילה ומקפידה לשטוף כל דבר. ופתאום לשים אורז לא שטוף בסיר?.. הפעם כן, כי עמילן (שבגללו גם בחרנו להשתדרג לאורז עגול) נשטף תחת זרם המים ולא זאת המטרה.

- תוספות. רוזטה - המצאה  גאונית של בן זוגי לבלוזוגי, התייעצתי איתו (עושה את זה תמיד בכל מנה שאני מכינה) לגבי התיבול. אני הייתי נעולה על ריבת חלב, כמה כפות גדושות לתוך הפודינג. מצד שני - לא רציתי לוותר על הקינמון ושילוב של ריבת חלב וקינמון נשמע לי חשוד למדי. בדיעבד, הייתי מחזקת את טעם השקדים על ידי הוספת שקדים גרוסים לפודינג אורז אך פשוט לא היו בנמצא במזווה. אם בטעות אין לכם רוזטה (לכו  לקנות! אתם לא מבינים כמה טעים להוסיף כף רוזטה למילקשייק בייתי...) אפשר לוותר.


ו... כן, חובה:

2 תגובות:

  1. קראתי. יפה מצידך שלא שמת תמונות של אורז מבושל בחלב (בשבילי זה מראה מאוד קשה) בטוח שלא אכין את זה. אבל השילוב הזה - בלי החלק התחתון אני בטוחה שהוא מאוד טעים.

    השבמחק
    תשובות
    1. מצד אחד שמחה שזה הקל על הקריאה. מצד שני.... אבל... אבל... דייסת אורז זה טעים!! (לא פוטוגני, לשן לא שמתי תמונה... ומה כבר יש לצלם בדייסה, אבל טעים...)

      מחק