יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

חדש מול ישן, רצוי מול מצוי. על בחינות והטבע האנושי.

צודק שר האוצר( פעם מזמן קראתי לו בבלוג רק יאיר) כשאמר שעדיף ללמוד היסטוריה וספרות ללא הבחינה. צודק שעדיף להתרכז פחות בפרטים היבשים ויותר בסיפורי האנשים. דיבר יפה שר האוצר בכנס החינוך. חבל שלא בא עם בשורה להגדלת ההשקעה בחינוך ( הרי זה התחום עליו הוא אחראי), אבל גם תובנתיו הם אוצרות בפני עצמן. צודק. גם אני העדפתי לראות את הסדרה הנפלאה אפוקליפסה בערוץ ההיסטוריה ופחות את השיעור בתיכון. גם אני התעניינתי יותר בביוגרפיות של איאן קרשו ופחות בספר הלימוד לכיתה יא. אצלי הוא עוד היה עם יותר אותיות ומפות ופחות תמונות. צודק.
וכמו במצב האומה לאחר כמה רגעים של שקט, מופיע כן אבל...( מעניין לראות את גורי בפוליטיקה...)
אז, כן אבל. אם כבר לבטל בחינות אז כדאי לבטל את כולן. ביטול חלק יגרום גם אם לא מתכוונים להשקעה של בתי הספר במקצועות בהם הם נמדדים ברמה הארצית. לפי הניסיון שלי מערכת השעות תתחיל כסדרה וכחודשיים לפני המבחנים שישארו ילמדו רק למקצועות בהם יש בגרות. לא יעזרו הוראות משרד החינוך ומפקחים למינהם. גם התלמידים וגם המנהלים ידעו באיזה צד מרוחה החמאה. מפקפקים? תשאלו תלמיד בי' או יא' מתי נגמרים שיעורי חינוך גופני, בהם יש הערכה פנימית ולא בחינת בגרות חיצונית. לאחר חופשת הפסח במקרה הטוב כבר אין יותר שיעורים חנ"ג ולא בגלל החום. אם כבר מבטלים בחינות על מנת לחזק את הלימוד במקצועות אלו, אז יש לבטל את כל בחינות הבגרות.
כן אבל, מתי בפעם האחרונה ראה שר האוצר שיעור בספרות או היסטוריה. כבודו מוזמן להיכנס לשיעורים שאני מעביר. שר האוצר נתן כדוגמא את נושא העליות וטען שמלמדים שנים ,מקומות ומספרים אבל לא על האנשים. בנושא זה כיתות שאני מלמד צופות בפרק בסדרה הכל אנשים על רחל המשוררת ( ההיא שתופיע על שטר...) הם לא נשאלו על אהבותיה של רחל במבחן, אבל שנה לאחר מכן הם גם לומדים עליה בספרות. 
עוד כן אבל, במבחנים בהיסטוריה בשנים האחרונות מופיעים קטעי מקור, קטעים מסיפורים שירים וגם קטעי מקור חזותיים- מפות, קריקטורות, בולים. התלמיד נדרש לנתח את הקטעים על פי החומר הנלמד ולא רק לפלוט את כל העובדות שלמד בעל פה. אם אשאר עם הנושא שהזכרת כדוגמא ,באחד המבחנים השנה החליט צוות ההיסטוריה בבית ספרנו להביא קטע מקור מסיפור המתאר את קשיי העולים הצעירים. אולי אתה מכיר את הסיפור, כתבה אותו שולמית לפיד.
כן אבל, תמיד כשאני מראה סרט אז יהיו התלמידים שישאלו אם זה למבחן. תמיד אענה בציטוט של תוקידידס שעל מנת להבין היסטוריה צריך להכיר את הזמן והמקום בו הסיפור התרחש. לכן הסרט חשוב. אם מכירים זמן ומקום לא צריך לזכור בעל פה גורמים למלחמות או עליות, פשוט מתארים את המציאות. לדעתי הרבה מורים מלמדים בצורה כזו, לפחות אלו שפגשתי, לפחות הם אומרים שכך.
והנה כן אבל רציני, שחשוב לשר אוצר לדעת. ללא תגמול וללא פיקוח בלתי תלוי, עבודה לא מתבצעת כראוי. כשאני מלמד על הסוציאליזם הרבה תלמידים טוענים שזה רעיון נפלא. אבל תמיד יהיו כאלה שיגידו שאם כולם מקבלים אותו שכר אז למה לעבוד קשה. אני עונה שהתשובה של הסוציאליזם אומרת שיש לחנך את האדם על מנת שיאהב לעבוד. לכן האידיאל הוא פטיש ומגל. התשובה של המציאות היא שהתלמיד צודק ולכן אין מדינות סוציאליסטיות לפי ההשקפה של המאה ה-19.מקסימום יש סוציאל דמוקרטיה, אבל לפי התקציב שהגיש שר האוצר הוא לא מאמין בזה. המצב הרצוי הוא שתלמיד יתעניין ללא בחינות, המצב המצוי הוא שתלמיד מקבל מושגי יסוד שכנראה לא היה מכיר ללא הבחינה, שמביאה את הפיקוח וה"שכר". המצב האידיאלי הוא שבעקבות הבחינות יגלה התלמיד עניין מיוזמתו. בשביל זה צריך שילוב של מורה מעולה ותלמיד מעולה. וכימיה מעולה בין הצדדים. נדיר אבל קיים. דוגמא נוספת מנושא העליות בנאומך הוא שבזמן שהברון רוטשילד שילם משכורת קבועה למתיישבי העליה התפוקה ירדה. זאת למרות שהם באו כאידיאליסטים, ברגע שניתק הקשר בין תפוקתם לרווחיהם, האידיאל התקשה להפוך למציאות.רעיון ביטול הבחינות יפה רק בתאוריה, אבל קצת מנוגד לטבע האנושי המצוי.
כן אבל תלמיד צריך להגיע להישג ממשי. כל אדם צריך. כשהבן שלי בכיתה ג' קיבל תעודה ללא ציונים או הערכה מילולית הוא התאכזב. לא ניתן היה להבין מהתעודה אם הוא תלמיד טוב או לא, ובאילו מקצועות. ההערות היו לקוחות מבנק הערות ממוחשב. נייטרליות מאוד כמו "מגלה עניין" או "מגיע להישגים". הוא שם את התעודה בצד ושכח ממנה אחרי שעה. אולי הוא לא נעלב, נלחץ או קיבל טראומה אבל ירדה לו המוטיבציה לגמרי. שלא לדבר על חינוך למצוינות ולהשגיות, שהם הבסיס לכלכלה צומחת. במחצית השניה הוא אפילו לא פתח  את התעודה. מזל שיש עוד מבחנים עם ציונים...
כן אבל מאוד סובייקטיבי, אם כבר מבטלים בהדרגה אז כדאי להתחיל במתמטיקה. רוצה כבודו להוריד את לחץ הבחינות, יוריד את הבחינה המלחיצה ביותר. 
כן אבל אחרון וחשוב לא רק לנושא ביטול הבחינות. מה יהיה במקום? כיצד נדע שמערכת החינוך מתפקדת היטב? כיצד ידע התלמיד שהוא מבין את מה שלמד? כיצד ידע המורה שתלמידיו הבינו?האם קיימת תכנית חלופית שנבדקה? לפי מיטב ידיעתי לא קיימת תכנית כזו או לפחות לא הועלתה בפני ציבור המורים. אם הרעיון הוא שתהיה עבודה במקום מבחן יצטרך כבוד השר כדי לעבור בגרות לעדכן את דף הפייסבוק שלו ולהצטרף לקבוצה אחת מני רבות שיציעו עבודות חקר מוכנות, לפי השלבים שידרוש משרד החינוך. במקצוע האזרחות בו 20% מציון הבגרות הוא עבודה קיימות מאות כאלו ברשת. שר האוצר לימד אזרחות, אולי הוא נתקל בכמה עבודות כאלו. כמורה לאזרחות נתקלתי והרבה. 
זה מוביל אותי לכותרת הרשומה. מה הרעיון בלהציע משהו חדש? פוליטיקה חדשה? המילה חדש מהלכת קסם על השומעים אותה. האם חדש הוא טוב? האם מספיק להגיד- זה משהו חדש, כדי שאנשים ילכו אחריך. זה עבד בבחירות לשר האוצר, אז למה לא להפוך את מערכת החינוך שלנו לחדשה? נגיד שאנחנו מביאים משהו חדש, נזרוק את הישן ונתגלגל. אם יצליח שיחקנו אותה, אם לא אז יבוא מישהו אחר ויגיד שהוא חדש. בינתיים בכלכלה זה לא כל כך עובד. הדבר היחיד שחדש לי בינתיים הוא שבחשבון הבנק יש לי מאתיים שקל פחות בכל עשרים לחודש. מחירי הדירות, הדלק ומוצרי המזון ישנים וגבוהים, ושום דיבור על פוליטיקה חדשה לא תשכנע אותי אחרת. נשארו עוד שלוש שנים לשר האוצר לשכנע אותי שהוא גם תכנן מעבר להגעה להישגים בבחירות. בינתיים זה נראה חובבני על חשבוננו. בנוגע לביטול מבחנים, הנזק כבר נעשה, ואם התכנית תצא לפועל כפי שהוצעה ( לבטל וזהו) הנזק יהיה לדורות. תלמיד שלא לומד ספרות והיסטוריה באופן מקיף, לא יבין מה הוא עושה במדינת ישראל, ומהם הערכים שלאורם הוא צריך לפעול. שלא לדבר על ביקורתיות כלפי השלטון.זו לא חוכמה לדבר על משהו חדש בלי להגיד באופן ברור מהו הדבר החדש. כדאי היה גם לשאול את ציבור המורים או להתייעץ לגבי תכניות חלופיות לבגרות. המפלגה החליטה החלטה, ראש המפלגה פרסם אותה בפייסבוק וכתב מאוד יפה בעדה. לא נערך דיון, העובדים בשטח לא נשאלו, אבל עליהם לבצע כמו רובוטים  כי צריך משהו חדש.
עוד משהו קטן לסיום. האחריות  ללמידה משמעותית בנושאים אלו מוטלת גם על ההורים. תאטרון, מוזיאונים, טיולי טבע, ספרים ועיתונים, תכניוות איכותיות בטלוזיה, שיחות משמעותיות ועוד יובילו תלמיד ללמידה משמעותית. הורים שיעדיפו לראות זבל טלויזיוני עם ילדיהם כבילוי משפחתי יגדלו ילדים שילמדו כרובוטים לבחינה ולא מתוך עניין. חינוך מתחיל מהבית. שר האוצר ויכולותיו הרטוריות בכתיבה ובעל פה הם דוגמא מצויינת לכך.היום חזרתי מסינמטק בשדרות וצפינו בסרט "הנער" של צ'פלין. לאחר מכן ערך גורי אלפי המוכשר ( מכאן נזכרתי ב"כן אבל") שיחה עם הילדים על הסרט. כשהילד ילמד על משבר חברתי בעקבות המהפכה התעשייתית הוא יבין שזה לא רק גורם לתופעת הלאומיות אלא יש אנשים העומדים מאחורי האותיות. חינוך מתחיל מהבית וכדאי לכל מבקרי מערכת החינוך לזכור זאת. לשרים יש כוונות טובות ורעיונות יפים, אבל דרך הפעולה חייבת להשתנות. 
ואנחנו, נתחיל את שנת הלימודים מול תלמידים שקראו ששר החינוך ושר האוצר מתכוונים לבטל את בחינת הבגרות... השנה תהיה למורים בהיסטוריה ובספרות עבודה קשה יותר להביא את תלמידיהם ללמידה במקצועות אלו. כי שר החינוך ושר האוצר במעשיהם הראו (למרות שלא התכוונו לכך) שאלו מקצועות פחות חשובים. שיהיה לנו בהצלחה.
בברכת שנת לימודים מלאה עניין, והישגים נאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה