יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

כוסית אחת יותר מדי

מה הסיפור? כולה אמר לה שהיא כוסית. עשו מזה פרשיה. קראו לגבי אשכנזי "בכיר" כאילו הוא ראש ארגון פשע( או לפחות חשוד ברצח בברנוער) ולא מפקדו המוצלח לשעבר של צבא ההגנה לישראל. אז אמר לה. לא בכוונה להעליב, לא במטרה להשכיב אותה , ליד אשתו וליד בעלה. סתם שתי זוגות שנפגשו באירוע ואחד הגברים מעלה לסמולטוק את איבר המין הנשי. התקשורת מנפחת את הדברים. המתייפיפים מתל אביב שאצלם הכל נקי מבחוץ ורקוב מבפנים.(עמנואל רוזן שכנראה שנים ביצע דברים חמורים יותר מתחת לאפם). טוב שהשד העדתי לא עלה לדיון כמו שהיה אצל קצב או מרדכי.שוב מורידים מלך אפילו עוד לפני שהומלך. עד שיצא יחסית סביר מפרשת הרפז מחפשים אותו שוב בתקשורת.
מספיק להיכנס לפייסבוק של בנות ולראות כיצד הבנות בעצמן מכנות אחת את השניה לאחר כל תמונה שהן מעלות. נדמה כי בחורה שמעלה תמונה לרשת החברתית ולא מקבלת בתגובה את הכינוי מאחת מחברותיה(לא חבריה) נעלבת. זה נכון לא רק לגבי בנות עשרה מתלהבות אלא גם לגבי חלק מהנשים הבוגרות, חלק מהן אפילו אמהות, ובכלל זו מילה נפוצה שאיבדה מזמן  כל קשר להקשר. אפילו אתמול ראיתי בתכנית טלויזיה בחורה שאמרה שהיא כזו וגאה בזה.
שני דברים מפריעים לי. הראשון השימוש התכוף במילה מבלי לחשוב על הקשרה והנזק התודעתי הנובע מההקשר. במהלך השנה הוצאתי תלמיד בכיתה יב לשטוף פה ולחזור(כמו בכיתה א') אחרי שכינה את אחת המורות בכינוי זה. לא מתוך כוונה להעליב, פשוט כששאלו מי מחנכת של כיתה מסוימת אז הוא ענה, נו זאתי הכוסית. כשחזר הסברתי לו ולכיתה למה כעסתי( הם לא הבינו איך ובעיקר למה,בשניה מרגוע הפכתי לכועס). אמרתי שזה כינוי שהופך את הבחורה מאדם לאיבר מין, ומי שמכנים אותה כך היא בעצם מכשיר מיני ולא אדם. אמרתי שזה כינוי שמעודד אונס ואלימות כלפי נשים. קיבלתי פרצופים תמוהים בתגובה, ותשובות שנעו בין אתם המורים אוהבים להגזים, דרך אנחנו מתפלאים שאתה לא מעודכן והיום זו לא מילה גסה, ועד לשאלה שהעלה אחד הבנים לכיוון חלל האויר הנשי האם מישהי נעלבת כשקוראים לה ככה? ( התשובה הנשית נעה בין לא זו מחמאה, ועד לשתיקה, אף אחת לא אמרה שזה מעליב או הסכימה איתי). השתרשות המילה הזו בשפה כמילה נרדפת ליפה/ חתיכה/סקסית מדאיגה. השימוש באיבר המין כמילה מדוברת נע בין מדאיג למגעיל. מה תהיה להבא שפת הרחוב המשמשת את העבריינים לבחורה שנראית טוב- דגדגנית? הדבר מצטרף לעוד מילים שתפסו נחלת קבע בשפה כמו נשבר הזין,(מתוסכל) משהו בן זונה(זה משהו ממש, אבל ממש טוב) ועוד כל מיני ביטויים שהגיעו מאוהל צבאי של זכרים בגילאי 18- 21 לשפה הרשמית המדוברת. במקרה הנ"ל הבעיה היא לא רק בשפה הוולגרית אלא כפי שציינתי בביטול האישיות של האישה, בהחפצתה(הפיכתה לחפץ, הפוך מהאנשה), ובהפיכתה למטרה מינית מהלכת ומותרת לכל אדם. החברה שלנו אלימה מספיק והטרמינולוגיה הזו היא עוד טיפה בביצת האלימות. טרמינולוגיה יוצרת מציאות, או לפחות מעצימה אותה.
אנשי ציבור גם אמורים ליצור מציאות. מציאות טובה יותר. זה הדבר השני שמפריע לי בכל הסיפור. אישיות ציבורית מרשה לעצמה, גם אם זה באופן פרטי, להשתמש בשפה כזו. אדם שנמצא או היה( ואולי גם רוצה להיות) בתפקיד בו הוא דוגמא, אם זה מפקד בצבא, מורה, נבחר ציבור וכדומה, אמור להוות מודל לחיקוי בכל רגע נתון. בוודאי אם מדובר ברמטכ"ל לשעבר. אני כמורה לא ארשה לעצמי להתנהג או לדבר בצורה לא מכובדת( אפילו לא לעבור באור אדום מעבר חציה) מתוך ספק שאולי מישהו מתלמידי יראה או ישמע אותי. בטוח שרמטכ"ל אמור להיות יותר מכובד, בוודאי מול עיתונאים, גם כשהם לא בתפקיד. נדמה שרוב המנהיגים כיום שכחו מהי דוגמא אישית. כשנשיא אנס, שרים לוקחים שוחד, ראשי ממשלה חיים באופן מנקר עיניים, אז התבטאות כזו נראית זניחה, וההיטפלות אליה נראית קטנוניות והתייפיפות. והיא אכן כך. לכן כנראה שהכינויים" פרשה" ו "בכיר" לגבי אשכנזי לא יחזיקו יותר מכמה ימים, ויעברו למקרה אחר. אולי אם ירוץ לפוליטיקה יזכירו את זה יריביו. תומכיו יפטרו זאת באמירה לא במקום, ויזכירו דברים אחרים על יריביו. זה מה שעצוב. הסטנדרטים שלנו כחברה ירדו. הציפיות ממנהיגינו נעלמו. נשאר רק להיזכר במשה רבנו שהכה על סלע במקום רק לדבר אליו, על מנת שיצאו מים לעמו, ולהתגעגע לימים בהם הציפיות ממנהיג היו כה גבוהות. היום המנהיגים שיכורים מעצמם וממעמדם. בעצם גם זה תמיד היה...
ואנחנו, הילדים שלי יזכרו  את אורלי כאישה הנחמדה שפגשנו במחלבה ליד עין הבשור בחורף האחרון, והילדים התרוצצו ברחבי המקום עם הכלב שלה. היא חייכה לילדים ושאלה לשמותיהם וגילאיהם. הציגה להם את הכלב הקטן, ושוחחה איתם בסבלנות, למרות שהיו לקראת סוף הארוחה. הסתכלתי מהצד ואיחלתי לה בשקט בריאות והצלחה בהקמת משפחה עם גיא. בשביל הילדים הם היו עוד זוג נחמד עם כלב. לא הצקתי להם ורק התנצלתי שהילדים התרוצצו סביבם ואולי הפריעו. היא חייכה ואמרה שלהפך, ושהם ממש חמודים. רק לפני שהלכנו התייחסתי לעבודתם ושאלתי מתי התכנית שלהם והם אמרו שבבוקר. בני הבכור שמח כשגילה שהוא פגש מפורסמים והלכנו. עד היום בפרומאים בערוץ 10( אולי פעם בחודש הוא נתקל בהם)הוא נזכר באורלי וגיא הנחמדים ובכלב הקטן. לפחות הם דוגמא אישית ראויה.
בברכת קיץ קצר ומוצל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה