יום חמישי, 26 בספטמבר 2013

שעון קוקיה. על שעון נוכחות במקום עבודה.

מדוע קם קול צעקה גדולה מצד הרופאים על קיומו של שעון נוכחות?הרי זהו הדבר המתבקש ביותר. התשלום הוא עבור עבודתך. באת,
עבדת, הרווחת. עסקה הגיונית ביותר. השעון רק הוכחה לכך שבאת. להפך, אם טענת הרופאים היא שהם עובדים המון, יבוא נא השעון עם
דוח הנוכחות ויצביע על כך. כך השכר יהיה הוגן ושקוף לציבור,שהרי משכורות הרופאים הן מכיסו.
מכיוון שאינני רופא לא אכנס לעבודתם. אך גם במקצועי כמורה. הוכנס שעון נוכחות, ואוכל לשקף מהן התחושות אצלי ואצל מרבית
עמיתיי למקצוע בנושא השעון. אחלק את התחושות לשניים- החלק האובייקטיבי והמדבר על העובדות,והחלק הסובייקטיבי שמצביע על הרגשות.
מבחינה אובייקטיבית מורה הוא מקצוע שלא מסתיים במקום העבודה. גם לאחר הרפורמה שמציעה למורים לבצע מטלות מקצועיות בזמן שהותם בעבודה, עדיין יש תקופות בהן מטלות רבות מבוצעות לאחר הדפסת הכרטיס. לדוגמא אם רוצים לבצע שיחת טלפון משמעותית עם הורה כדאי לבצע אותה בערב כשההורה בבית ולא בעבודתו. הורים רבים חושבים כך ויוצרים קשר בערב, כשהם פנויים. תלמידים לפני מבחנים יוצרים קשר במייל או בטלפון בשאלות. שיחה כזו לא לוקחת חצי דקה. בתקופות של מתכונות ובגרויות מורים יושבים לילות וסופי שבוע על מנת להספיק לבדוק את המבחנים. כיום המצב הוא שחלקים גדולים מהתלמידים ניגשים למספר מבחני מתכונת, חלקם גם יום לפני מבחן, כשיש צורך להגיש ציון מגן . בכיתות מב"ר ואומץ יש הוראה מפורשת לבצע שלוש וחמש מתכונות בהתאמה, בצורה הזו. בפסקה זו עדיין לא התייחסתי לחוסר תנאי העבודה בבתי הספר, ללא פינת עבודה שקטה שנדרשת לביצוע מטלה זו, ללא מחשב וחיבור לרשת שהכרחיים על מנת לעקוב אחרי דוחות נוכחות, תפקוד וציונים. בפועל העומס המצטבר גדול יותר כי עדיין יש מטלות המבוצעות בבית, ביום הפנוי(בית ספר פועל שישה ימים בשבוע) בלילות ובשבתות. בנוסף, מורה בתיכון שרוצה ללמוד לתואר נוסף כבר לא יכול לעשות זאת.
מבחינה סובייקטיבית קיימת תחושה של חוסר אמון. הרגשה שהמדינה לא סומכת על מורים שיבצעו את עבודתם ולכן מכריחה אותם לשהות
במקום עבודתם, על מנת לקבל שכר. סוג של עונש שניתן על תפקוד לקוי. חייב לציין שאינני שותף לתחושה זו במלואה אך מורים רבים כן. בעיקר הותיקים מביניהם. אם יש מורה שלא מבצע כראוי את מטלות הלימוד אמורה להיות הנהלה שתדאג לכך. אולי כדאי להעניק יותר כוח למנהלים ולהגמיש קריטריונים של המשך העסקה, לא כפי שנהוג היום כשמורה בינוני יכול להמשיך בבינוניותו בגלל הקביעות שמגנה עליו. השעון כולא אותך בבית הספר. הוא מתעלם מהעבודה הרבה שמבוצעת כאשר אינך שם. השעון גם מתעלם מהעובדה שחלק גדול ממקצועיותו של מורה נרכש מחוץ למקום עבודתו, בלימודים, בשיחות, בקריאה, בהקשבה. השעון הוא מנוכר, הוא מתעלם מהלב הנחוץ בעבודה כזו. הוא מתעלם משיחה של שעה שקיימתי עם תלמיד בעשר וחצי כי הסתבך בצרה עם הוריו, מתעלם משיחה של חצי שעה שקיימתי עם תלמידה בחניית בית הספר לאחר הדפסת הכרטיס, כי זיהיתי מצוקה נפשית חמורה. מה אגיד להם? כבר הדפסתי כרטיס ואיני קשוב עוד לבעיותיכם. כמו אותו פסיכולוג שמודיע למטופליו שזמנם עבר. 
השעון מוציא את הלב מהמקצוע והופך מורה לפקיד של ציונים, שמבצע את עבודתו רק למען המשכורת ולא למען החברה. השעון רואה בעבודתו מקור לכסף ולא שליחות. לכן המדינה לא סומכת עליו .ישנן דרכים רבות לשפר את איכות ההוראה שבהחלט זקוקה לשיפור. ניתן להוסיף שעות פרטניות עם תלמידים, ניתן לעודד מורים ללמוד ולהשתלם, ניתן להוסיף יותר ישיבות מקצועיות ובין מקצועיות של צוותים. השעון מתעלם מהיחודיות במקצוע ובמידה מסוימת גם מעליב. מניח שטענות הרופאים דומות לדברים שהעלתי.
 
ואנחנו, מצד אחד נכעס על הרופאים המתנגדים לשעון, גם על המורים. מצד שני נחשוב עליהם כפראיירים של החברה. לומדים המון ועובדים במגזר הציבורי במשכורות  לא גבוהות. נמליץ לילדינו ללכת ללמוד הנדסת תוכנה או משהו כזה שמייצר כסף. אחר כך נכעס על רמת השירות הרפואי ועל מצב מערכת החינוך. השעון אכן מתאים לקן הקוקיה שאנחנו בונים כאן. הכל הפוך- במקום שהמדינה תדאג לאזרחים האזרחים העובדים והמשרתים דואגים למדינה. במקרה הגרוע יותר- כל אחד לעצמו. מי שבחר להיות פראייר שישתוק ויעבוד. לא טוב לו? שיחליף מקצוע. מלמעלה ההנהגה תמשיך לצפצף כמו ציפור מעצבנת(שמתם לב למחירי הדלק?). אכן שעון קוקיה. הממשלה משאירה את מקצועות עמוד השדרה החברתי בקנים זרים. הגיע הזמן אולי לשעון מעורר...
 
בברכת "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו" השאלה מה זורעים ומה קוצרים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה