יום רביעי, 11 בספטמבר 2013

קציצות בשר אפויות ותבשיל עדשים כתומות




עדשים כתומות טעמתי פעם ראשונה אצל חמותי (ז"ל) בתור מרק עם בצל ולימון. בתוך החיים העמוסים שממשיכים להם למרות הכל, בשני מקרים תמיד נזכרת בה: כשמדליקה נרות שבת - כי התחלתי להדליק אותם בזכותה, גם אם אני ממש לא שומרת שבת, וכשאני מכינה עדשים כתומות.
 
היא לא אהבה לבלות הרבה במטבח. מצד שני, תמיד הקפידה על הערך הבריאותי של המנה. כנראה בגלל זה הייתה מידה 38 בגיל 50 ואחרי שלוש לידות... שלוש לידות אני עוד לא, מידה 38 אני כבר לא. לא זוכרת מתי הייתי וכנראה כבר לא אהיה (כי אני כן אוהבת לבלות הרבה במטבח...) אבל גם אני התחלתי בהדרגה לנסות ולחשוב על הערך המוסף של המנות שאני מכינה. להמיר חמאה או מרגרינה בשמן, להוריד גבינות שמנות. זאת ההתחלה. מחמותי אימצתי גם שימוש בלימון בבישול וגם התאהבתי בעדשים כתומות. מכאן ודרך אימפרוביזציות שונות נולד לי מתכון מנצח ואני רוצה להאמין - שגם די בריא.
 
תבשיל עדשים כתומים


 
מצרכים:
 
1 כוס עדשים כתומות
1 בצל
2-4 שיני שום - מעוכות או חתוכות קטן-קטן
8 נקניקיות מרגז (לא חובה, המנה נפלאה גם כצמחונית)
1 קופסת רוטב טומיטנה או עגבניות מרוסקות
תיבול: מלח, פפריקה אדומה מתוקה, רוטב צ`ילי חריף-מתוק, חצי כפית סוכר
מיץ מלימון אחד
פטרוזיליה וכוסברה (לא חובה, אבל מקפיץ את הטעם לרמות חדשות...)
 
הכנה:
 
שוטפים את העדשים, שמים בסיר גדול עם כליטר מים קרים. מרתיחים ומבשלים כ-15-20 דקות. מסננים מהמים.
 
במקביל מטגנים בצל עם קצת שמן עד להזהבה, מוסיפים שום, מטגנים יחד כמה דקות. מוסיפים נקניקיות מרגז (אם רוצים) ומטגנים ביחד כמה דקות נוספות. מוסיפים את העגבניות והתיבול, מערבבים ומוסיפים את העדשים שבישלנו.
 
מבשלים הכל ביחד על אש קטנה ועם מכסה כ-10 דקות נוספות. מוסיפים את המיץ לימון והירוקים, סוגרים את האש ומשאירים מתחת למכסה לעוד כדקה - שתיים.
 
 
תוספת ליד - קציצות אפויות. חוסכים בזמן העמידה והטיגון ליד הגז, בשטיפת המחבת בכמות השמן והקלוריות. אם כבר דיברנו על אוכל בריא יותר...
 
קציצות בשר אפויות 
 
מצרכים:
 
חצי קילו בשר טחון
1 בטטה רכה (מבושלת) מעוכה
1 בצל קצוץ - מטוגן
חצי כוס פירורי לחם
חצי כפית א. סודה לשתייה
1 ביצה
תבלינים: מלח, פלפל שחור, 1/4 כפית קינמון, 1/2 כפית בהרט
 
 
הכנה:
 
לערבב את כל המרכיבים, לרפד תבנית גדולה בנייר אפיה. ליצור קציצות ולסדר בתבנית. תנור כ-180 מעלות, כ-30 דקות.

ההשראה למתכון מתוך הבלוג של ניקי ב. 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה