יום שבת, 28 בפברואר 2015

אביב כבר כאן. ובכל זאת מרק גולש ובצקניות

שמעתם את הביטוי - "מרץ חודש משוגע"? היום הוא היום האחרון של פברואר, אבל בהחלט עונה על ההגדרה. לפני שבוע הייתה כאן סערה גדולה, גשמים, קור, מטריות ומעילים. היום מרגיש לגמרי תחילת הקיץ. חולצה קצרה, חלון פתוח וכביסה שסוף סוף מתייבשת לה בנחת בשמש. לפני שבוע התחלתי לכתוב רשומה על מרק חורפי ומנחם, לא הספקתי לפרסם. מזג האוויר לא מתואם עם קצב הכתיבה שלי. אז מה, לגנוז את המתכון או להמתין איתו לשנה הבאה, שגם תעבור לי הרבה יותר מדי מהר?

החלטתי לפרסם בכל זאת. כי מרץ חודש משוגע, אולי שבוע הבא יהיה שוב קר וגשום, נוציא מעילים ונכין מרק אירופאי מחמם. לא שאני רוצה, שבעתי מהחורף. אך טרם שבעתי ממרקים, אותם מאוד אוהבת. והנה מוצאת את עצמי, כשכל המרחב הווירטואלי-קולינרי מקומי עסוק בלפרסם מתכונים לעוגיות למשלוחי פורים, אני מפרסמת מתכון למרק. גם העוגיות יגיעו. אולי לקראת פסח. כי קצב הכתיבה שלי הוא לא תמיד מתואם עם המציאות, וגם כי אז בדיוק תחפשו מה לעשות עם שאריות של קמח, פרג ותמרים שנשארו לכם ממרתון העוגיות הגדול של פורים (ספוילר ותירוץ מוכן מראש במשפט אחד).




מצרכים:

למרק: 
1 ק"ג בשר לגולש, בקר או עגל, חתוך לחתיכות בינוניות
2 כפות שמן
1 בצל גדול, קצוץ
1 פלפל ירוק, חתוך לקוביות גדולות
2 עגבניות גדולות, קלופות וחתוכות לפלחים גדולים
3 גזרים פרוסים לעיגולים עבים
4 תפוחי אדמה חתוכים לקוביות גדולות
תיבול: 1 כף פפריקה מתוקה, 1 כפית פפריקה חריפה, 1 כף מלח, 1 כפית פלפל שחור, כמה עלי דפנה

לבצקניות:
1 כוס קמח לבן רגיל
1 ביצה
1 כף שמן
כ-1/4 כוס מים
תיבול: 1/2 כפית מלחף 1/4 כפית פלפל שחור

הכנה:

בסיר גדול למרק לחמם את השמן ולטגן את הבצל עד להזהבה. להוסיף את הבשר ולטגן אותו מכל הצדדים, עד שמשנה את צבעו. להוסיף את שתי הפפריקות ולגטן יחד כמה דקות.

להוסיף כ-3 ליטר מים רותחים, לערבב היטב ולהביא לרתיחה. להנמיך לאש בינונית, לכסות את הסיר ולבשל כחצי שעה.

להוסיף את שאר הירקות ולבשל כ-40 דקות נוספות, לבדוק מוכנות לפי הבשר ותפוחי אדמה. לתבל במלח ופלפל לקראת סוף הבישול. בחמש דקות בישול אחרונות של המרק מוסיפים את הבצקניות.

הכנת הבצקניות:
לערבב עם כף בקערה את כל המצרכים למעט מים. מים להוסיף בהדרגה עד לקבלת בצק נוח לעבודה. ליצור מהבצק גלילים צרים בקוטר כס"מ ובעזרת סכין לחתוך את הגלילים לחתיכות בגודל הרצוי.

בסיר בינוני להרתיח מים עם מעט מלח. להכניס בזהירות את הבצקניות לצוך המים הרותחים ולבשל כ-10 דקות. לסנן מהמים ולהעביר לסיר של המרק. לבשל יחד כ-5 דקות.



הע / ארות:

- בשר - אני משתמשת בדרך כלל בבשר בקר מס' 5

- בצקניות - לא חובה אבל מוסיף. המלצה לבשל אותם בסיר נפרד, כי אם מכניסים ישר לסיר המרק, הקמח של הבצק הורס את הצבע היפה של התבשיל.

- רשימת הירקות והכמויות בגדר המלצה בלבד. ניתן לגוון לפי תכולת המקרר וההעדפה האישית (או העדפה של ילדים... אצלי, לדוגמא, לא אוהבים ירקות שורש כמו שורש פטרוזיליה או סלרי, ובוודאי לא יקבלו יפה שום תוספת ירוקה כמו כוסברה או שמיר. וחבל).



למתכון עם ערכים תזונתיים באתר FoodsDictionary

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה