יום שבת, 6 בספטמבר 2014

סוג של פילאף. אורז, בשר ועלי גפן.

כולם אוהבים ממולאים. עלי גפן דקיקים ויפים, העוטפים באהבה את המילוי הטעים של אורז ובשר. מונחים כל כך יפה בתוך הצלחת, ומחכים שיאכלו אותם אחד אחד. אבל... אני לא ממש אוהבת להכין אותם. לגלגל אחד אחד. ועוד אחד. ועוד אחד. אחד. אחד. הסיר ענק, המלאכה רבה והמילוי פשוט לא נגמר. אחד ועוד אחד, התגלגל לו כל הערב. יופי של ריפוי בעיסוק. לא תמיד מתאים. ואם אני כבר עושה ממולאים, לעלי גפן אצלי תמיד יצטרפו פלפלים או עגבניות בתור ירקות הרבה יותר ידידותיים למשתמש (העסוק).

בשיטוט באחד הבלוגים העולמיים גיליתי גרסה לפילאף עם עלי גפן. מקורה של המנה מהמטבח הארמני, ואם יש משהו שאני אוהבת יותר מעלי גפן ממולאים - זה לגלות טעמים חדשים ממקומות אחרים. בכמה שינויים שלי נולדה מנה מוצלחת במיוחד. בעשירית זמן הכנה של ממולאים. וזה בדיוק מה שהיה צריך. אגב, כמו שיש ממולאים של אורז לבד, אפשר גם כאן לוותר על הבשר.

לפני הפרסום שלחתי את המנה לגיא, מנהל האתר של foodsdictionary במסגרת שיתוף הפעולה בינינו. אני מכינה, הוא עורך את המתכון. אני מצלמת, הוא מחשב את הערכים התזונתיים. אני בודקת את הערכים ונשבעת מעכשיו לעבור לאכול חסה, חסה ועוד פעם חסה. הוא משתף בפייסבוק ואני עושה לייק. והולכת להכין קפה עם עוגייה...

הפעם התפתח בינינו דיון לגבי שם המנה. רציתי לשתף כאן חלק ממנו. סוג של הצצה "מאחורי הקלעים":

היי אירנה,
את בטוחה שמדובר בפילאף?
תראי:
לא מוזכר כלל עלי גפן...
ערב נעים (:
גיא.

===

היי
הגדרתי כפילאף בגלל שזה אורז עם בשר וירקות. ועלי גפן - על תקן ״ירקות״.
יש לי גם מתכון של פילאף עם דלעת ובמיה, אותו כבר פרסמתי בעבר. אני אוהבת ״מיוחדים״ :)
איך אתה היית מגדיר? כי ״אורז עם בשר ועלי גפן״ נשמע פחות מעניין, יותר כרשימת מכולת
===
אממ אני לא יודע. תראי לי את מה שכבר פרסמת...
מי שמחפש פילאף לא מתכוון למצוא את זה לכן אני חושב שזה לא יהיה נכון.

===

היי
אין לי בעיה שתפרסם באתר בתור אורז עם בשר ועלי גפן, אצלי בבלוג בכל זאת אקרא לזה פילאף... כי לדעתי זה פילאף גם אם לא הפילאף הקלאסי - עם גזר ובשר כבש (יאמי).
זה היופי לדעתי במטבח המודרני. בזכות שפע של דברים אפשר ליצור משהו חדש על בסיס הישן. כמו פילאף עם דלעת ובמיה  - http://blozugi.blogspot.co.il/2013/09/pilafocra.html
למיטב הבנתי הלא מלומדת בכלל, בשני המקרים המנות עומדות בעקרונות של פילאף.
והנה יש גם פילאף עם גריסי פנינה מבושלים במיץ תפוחים, ועוד עם תוספת של סויה. מה ארמנים/תורכים/בוכרים, שפילאף זה מעקרונות המטבח שלהם, היו אומרים על סויה? אבל ב״על השולחן״ טוענים שזה עדיין פילאף...
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3773686,00.html

כנראה בגלל אותו עקרון הערבוב של דגנים וירקות ושיטת הבישול....
בכל מצב, ממש לא עקרוני לי איך נקרא לזה. העיקר טעים :) ונראה לי מה שהתכתבנו כאן גם אכניס לתוך ההקדמה לרשומה על פילאף/אורז.
:)


לפעמים אני תוהה על "מגפת" אהבת המטבח ששטפה את כולם בזמן האחרון. כולם חותכים, מערבבים, מבשלים, מצלמים, מעלים לרשת וסופרים את הלייקים. רצים לריאליטי ולמסעדות שף ושפים שהופכים לכוכבי הריאליטי. יש בזה פן חיובי מאוד. ביטוי של אופטימיות ובעיקר של שפע. נגישות הדברים שלא חלמנו עליהם. זאת גלובליזציה - כשהמידע נמצא במרחק של "קליק" בגוגל, ואם הוא בשפה שלא מכירים, אז יש גם "גוגל טרנסלייט". העולם נהיה הרבה יותר מהיר, הרבה יותר קרוב ואפשר להכניס את התמצית שלו לצלחת. לפני עשרים שנה סושי היה סוג של אקזוטיקה, היום אני נהנית פעם בכמה זמן להזמין ארוחת סושי למשרד. ואפשר גם להכין בבית, כי המצרכים נמכרים כמעט בכל סופר גדול. להוסיף, לשנות ולקבל משהו שיפנים אפילו לא חלמו עליו. או בוכרים, כשמוסיפים להם סויה לפילאף. סויה בפילאף? סוג של הצהרה. אקלקטיות, מודרניזציה ופיקאסו של המטבח. 

נעבור לפילאף. עם אורז, בשר ועלי גפן. 



מצרכים: 

3 כפות שמן
1 בצל גדול קצוץ
כ-200 גר' עלי גפן
500 גר' בשר טחון (בקר, עגל או אפילו הודו)
2.5 כוסות אורז
5 כוסות מים רותחים
תיבול: מלח, פלפל שחור, בהרט לפי הטעם

אפשר להוסיף ירק שאוהבים - פטרוזיליה, כוסברה או שילוב. (אצלי עלים חשודים בצבע ירוק מוחרמים לחלוטין על ידי הדור הצעיר...)

הכנה:

לשטוף עלי גפן בהרבה מים. להניח בקערה עם מים רותחים לכמה דקות, אחר כך לשטוף עם מים קרים. לסחוט מהמים ולקצוץ.

לחמם את השמן בסיר, לטגן את הבצל עד להזהבה. להוסיף עלי גפן, לערבב. להוסיף את הבשר הטחון ולטגן יחד כמה דקות, תו כדי ערבוב מדי פעם.

להוסיף אורז, לערבב ולטגן יחד כשתי דקות נוספות. להוסיף מים רותחים ולתבל לפי הטעם.

ברגע שהמים רותחים, לכסות את הסיר, להנמיך לאש בינונית ולבשל כ-7-8 דקות, בלי לערבב. לכסות את מכסה הסיר עם מגבת, להוריד את האש למינימום ולבשל כ-20 דקות נוספות. לסגור את האש ולהשאיר את הסיר מכוסה ל-5 דקות נוספות.



המתכון באתר foodsdictionary , כולל ערכים תזונתיים

מקור להשראה 

3 תגובות:

  1. כתבתי פה תגובה ארוכה, איפה היא???
    אירנה את רואה אותה במקרה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין עוד תגובה :( תחזירו לי את התגובה ! אני אוהבת את מה שאת כותבת, לא יםה להעלים ככה :(

      מחק
    2. אוף, איזה מעצבן!!!!!! אני הכי שונאת כשזה קורה - כותבת כותבת ואז זה נעלם/נמחק או שיש הפסקת חשמל פתאומית והכל נופל... טוב, אנסה לשחזר ורק בשבילך כי זה דבר מאוד מעצבן ;-)

      כל אחד ודמיונו הוא... לי זה דווקא מזכיר ממולאים בתפזורת :-) פעם ראיתי מתכון של כרוב "ממולא", התבשיל עשוי משכבות של כרוב, שכבות של בשר עם אורז ורוטב. בקיצור, הכל כמו הכרוב הממולא רק לא מגולגל בעלי כרוב אלא בשכבות. חצי זמן עבודה, והטעם אני מניחה לא חורג בהרבה מהממולאים המקוריים. אז המנה שלך יותר מזכירה לי ממולאי גפן מאשר פילאף, אבל זה בכלל לא משנה איך נקרא לזה. לקחת השראה מפילאף, לקחת השראה מעלי גפן ממולאים ועשית מנה נהדרת חדשה. זה מה שחשוב!

      בגדול, זו תופעה די מוכרת הוויכוחים על שמות ומקוריות המנה, ובעיקר באתרים/בלוגים/פורומים רוסיים. סתם לדוגמה, מישהו מכין סלט אוליבייה עם אפונה ומישהו אחר עם תפוח ירוק ובלי אפונה, וזהו, קללות, השמצות ומה שתרצי... כל אחד טוען שהשני לא יודע לבשל ושדווקא התבשיל שלו הוא הנכון . בד"כ אני במקרים כאלה כותבת בכותרת "תבשיל בנוסח..." או בפוסט עצמו "מצטדקת" שאני לא מתיימרת להיות מקורית ובלה בלה בלה. את יודעת, כדי לסתום פיות למהירי התגובה ;-)

      ואני כמובן אהבתי את המנה שלך :-) מנה מאוד מנחמת וביתית.

      מקווה שעכשיו זה לא ילך לאיבוד в дебрях интернета חחחח

      מחק