יום שבת, 3 במאי 2014

הזמן הצהוב. גבי-נה-נה - קינוח גבינה, מייפל ובננה

מרגישה משועשעת להעלות רשומה זו יום למחרת הרשומה שפורסמה על ידי הצלע השני של בלוזוגי. אתם עוד זוכרים שבלוזוגי הוא זוגי, נכון? למרות שבתקופה האחרונה הבלוג הפך כמעט באופן בלעדי לבלוג שלי, מלא סוכרים ופחמימות. אך זוגי תמיד מאחורי הקלעים, עורך, טועם ומציע הצעות ייעול. ומדי פעם גם כותב. כתיבה מרתקת וחשובה, תוך כדי ציטוטים מגרוסמן ומחשבות על עתיד המדינה. ואז יום למחרת אני מגיעה ומפרסמת מתכון לקינוח בננות. "הזמן הצהוב" של גרוסמן לעולם לא קיבל פירוש יותר מופרך מזה.

סבתא שלי הייתה אומרת במקרה זה (בשפה אחרת, אמנם) ש"אהבה זה נפלא, אך אנחנו גם רוצים לאכול". או "רק מאהבה לא תהיה שבע". לא שסבתא לא האמינה באהבה, להפך. אך היא האמינה גם בצלחת עמוסה וכי החיים ממשיכים למרות הכל. מודאגת מהמצב הפוליטי / החברתי / הכלכלי / חברה שעוזבת לקנדה ואני מתקשה להסביר לה (ולעצמי) למה בעצם כדאי לזוג צעיר בכל זאת להישאר כאן, אבל סוף חודש זה סוף חודש ויש לנו את פרויקט מנטקה וחומר גלם חודשי שאיתו צריך להפיק מתכון מקורי ומיוחד.

לעומת חודש ירקות שורש  של חודש קודם (וגלידת סלק ההזויה שהפקתי בעקבותיו), החודש חומר הגלם היה מוכר לכולם ואהוב על רבים. וזה מאתגר עוד יותר. אני אישית לא אוהבת בננות ב"מצבם הטבעי", אך מאוד אוהבת קינוחי בננות. יש בבלוג לא מעט עוגות עם בננות, בחושות, שוקולדיות וגם עם גבינה (ראו תגים...), לכן לפרויקט החודשי החלטתי ללכת על משהו אחר. כרגיל, הפרויקט של מנטקה נותן לי לגיטימציה להמציא משהו אחר, משהו חדש, לפתוח אופקים ולגלות מחוזות מרוחקים, להפליג על כנפי הדמיון... בקיצור הבנתם, לעוף על עצמי ובסוף "לגגל" את המתכון שיצרתי ולגלות שהרבה כבר חשבו על זה קודם...

החודש חשבתי להכין סוג של "עוגת בלינצ'ס" - הרבה בלינצ'ס דקים וטעימים מבלילה עם תוספת בננות וליצור מתוכם עוגת שכבות, עם בננות מקורמלות, קצפת, מייפל ועוד כל מיני דברים נורא מרזים ונורא טעימים. אבל לאור צריכה מואצת של פחמימות בחודש האחרון שלבן אדם רגיל הייתה מספיקה לחצי שנה (מישהו אמר חצ'פורי ולא קיבל?.. שמונה ימים מלאים בגאורגיה הקרבתי את גופי למדע בניסיון להבין איזה סוג של מאפה ממולא בגבינה - הרבה גבינה! - הכי טעים לי ולא החלטתי... כולם היו טעימים... מדי....) החלטתי לשנות את הכיוון. זה, וגם כי גיגלתי שוב את הרעיון שלי וגיליתי ששוב המצאתי את הגלגל.

אז אנחנו נלך בדרך אחרת. אמר פעם לנין ועשה מהפיכה. אני הלכתי על משהו הרבה פחות דרסטי. כי כאמור פוליטיקה זה נפלא, אך אנחנו רוצים גם לאכול. על בננות מקורמלות ומייפל לא וויתרתי. הכנתי סוג של מוס גבינה קל - ללא שמנת מתוקה, לצורך קיזוז קלורי (ראה ערך: "חצ'פורי" ו"שמונה ימים בגאורגיה" לעיל). בוודאי לא יזיק אם תתעקשו לקפל לתוך המוס שמנת מתוקה שתקציפו בנפרד לקצפת רכה. אך לא חייב, להפך, בזכות הבננות, האגוזים והתמרים הקינוח מאוד משביע ומצריך בסיס קל.



הקינוח מאוד קל להכנה. את המוס ואת הציפוי אפשר להכין מראש. את הבננות להכין סמוך להגשה כי שילוב של קר-חם הכי טעים, מוס גבינה קר ובננות חמות. לגבי הקרמל - לרבים יש פוביית קרמל, גם לי. כמה כללים קטנים שעזרו לי במשימה: להשתמש בכף עץ ארוכה לערבוב הקרמל ומחבת גדולה יחסית עם שטח פנים גדול שמאפשר המסה מהירה ואחידה יותר של הסוכר. קראתי שקיים קרמל יבש (המסה של סוכר לבד) וקרמל רטוב (עם הוספה של כמות קטנה שלך מים). קרמל יבש - מהיר יותר להכנה, קרמל רטוב - לוקח יותר זמן עד שהנוזלים מתאדים אך בטוח יותר להכנה כי פחות סיכוי שהסוכר יישרף. הלכתי על האופציה השנייה. וטיפ לניקוי: בסיום ההכנה, כשהמחבת עדיין חם, למזוג על המחבת כוס מים רותחים, לתת למים להתקרר ואז הקרמל נשטף בקלות.

ולפני שממשיכים למתכון עצמו - מומלץ מאוד להציץ ולראות מה עשו חברים אחרים לפרויקט. שפע של רעיונות שונים ולא שגרתיים. יש גלידות, עוגות ועוגיות בשפע ואפילו משקה נענע-בננה ואקלרים עם פטיסייר בננה. הזמן הצהוב זה ממש כאן.

קינוח גבינה - מייפל - בננה






מצרכים (ל-4 גביעים גדולים)

למוס גבינה:
1 בננה גדולה בשלה, למעוך עם מזלג למחית
250 גר׳ גבינה לבנה
2 מעדני יוגורט בטעם וניל (בסגנון ״דני״)
1/2 כוס חלב
40 גר׳ (4 כפות) אינסטנט פודינג בטעם וניל
2 כפות סירופ מייפל

לציפוי קראנצ'י
100 גר׳ אגוזי מלך
100 גר׳ תמרים יבשים מגולענים
6-7 עוגיות פטיבר

לבננות מקורמלות:
4 כפות סוכר
1 כף מים
20 גר׳ חמאה
3 בננות פרוסות לעיגולים
מיץ מחצי לימון
2 כפות ברנדי
1 כף סירופ מייפל

הכנה: 

מוס גבינה: 

לערבל יחד בקערת המיקסר את כל המצרכים למוס, למעט בננה, לקבלת תערובת אחידה וחלקה. להוסיף את מחית הבננה ולערבב יחד.

לחלק את המוס בין כוסות הגשה (ממלאים עד כ-3/4 גובה). לכסות בניילון נצמד ולהעביר למקרר לקירור של כשעה.

ציפוי קראנצ'י:

לרסק את כל המצרכים במעבד מזון מצוידת בסכין מתכת לפירורים גסים. לשמור בצד עד להגשה.

בננות מקורמלות:

להניח מחבת בינונית - גדולה על אש גבוהה. לערבב במחבת את הסוכר עם כף מים כדי שכל הסוכר יהיה רטוב ולהמתין ליצירת הקרמל. תהליך לוקח קצת זמן, כי הסוכר קודם מתייבש והופך לגבישי ורק אחר כך הופך לנוזלי.

להוסיף לקרמל את החמאה ואת הבננות, להמתין כמה שניות להמסת החמאה ולהוסיף את מיץ הלימון ואת הבננות. להוריד את האש לבינונית ולבשל כדקה תוך כדי ערבוב בזהירות, על מנת שכל פרוסות הבננה יצופו בקרמל. להוסיף את הברנדי ואת המייפל ולבשל יחד עוד כדקה - שתיים (לא יותר מדי אחרת הבננות יהפכו לדייסה טעימה).



הרכבת המנה:

לפזר את הציפוי מעל מוס גבינה. להניח את הבננות יחד עם הקרמל מעל ולהגיש מיד.


   

 


4 תגובות:

  1. וואו, זה כל-כך מגרה! הקינוח כולו (והבננות המקורמלות בפרט) ממש עושות חשק :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה
      הבננות באמת טעימות מאוד, ומייפל רק משדרג. הייתה לי הברקה מעולה, אבל הלכתי על בטוח - מייפל הולך עם כל דבר מבחינתי :)

      מחק