יום שלישי, 17 בספטמבר 2013

איזהו גיבור? כנראה שגברים חרדים לא

הנה ידיעה שנתקלתי בה במדור הכלכלה: בנק הפועלים העלים את עלמה זק משלטי פרסום שלו בבני ברק, והחליף אותה בדמות הגמד “דן חסכן”. בנות ישראל היקרות, הריני להודיעכן שאתן מפריעות לגברים החרדים להגשים את ייעודם בעולם. עלמה יקרה, לא מספיק להתלבש בחצאית סטנדרטית וחולצה מהוגנת. זה שלא פרסמת עצמך בביקיני, לא מספיק. את אמורה לשים משהו אטום (אין הכוונה למוחות חברי ממשלתנו) גם על הפרצוף החייכני והיפה שלך, שכנראה מעורר בגברים החרדים מחשבות שעלולות להטות אותם מדרך הישר לבנק. הם עוד עלולים לעבור בהמוניהם לבנק הפועלים על מנת לחפש את תמונתך ולזכות בחיוכך המפתה. לעמוד ולבהות, לעמוד ולבהות. גם מבטם כדברייך בפרסומת,"על זה". מזל שלא צנזרו את ארז טל, הרי אצל החרדים אין הומוסקסואליות, ולארז טל אין כל קשר לנושא זה. הוא ואסי עזר רק עובדים ביחד בתכנית משפחתית בטלויזיה.
ובכן. גם אני בעד צניעות, לא רק של נשים, לא רק גופנית, אלא בכלל. אני לא אופיע לעבודה במכנסיים קצרים וגופיה, ולא נעים לי לראות כאלו שכן. גם לא אצטלם לטלויזיה כגיבור ה "תרבות" התורן. כמובן שההתייחסות ההולכת וגוברת לאנשים ובעיקר לנשים כאובייקט, שלא לצורך, מגעיל. אבל מכאן ועד הפיכת האישה ליצור נחות ומוקצה, שכל מטרתו הוא לפתות גברים תמימים הדרך ארוכה. לא ניתן להפוך חצי מהאנושות לאנשים שלא ראויים לפרסום. זה מראה על יחס של פחד מנשים, ומחזיר אותנו לתפיסות המתאימות לנצרות בימי הביניים של ציד מכשפות, והענקת תכונות שטניות לנשים, או לאיסלאם הקיצוני בו האישה מטבע העובר לסוחר ויש לסגור אותו בכספת. בכל מקרה לא לחברה שערכיה הם יהודים ודמוקרטיים.
רבותי החרדים: אתם יהודים. היהדות מעולם לא הסתירה את אופיו ויופיו של הטבע האנושי. גם לא את החולשות של האדם .גם לא בנושא היחס לנשים. התנ"ך מלא בסיפורים שמהללים את האישה, את חוכמתה, את זכויותיה, את חסרונותיה האנושיים (כמו חסרונות הגברים) וגם את יופיה. הפרשנות למעמד האישה של החרדים כיום מושפע ישירות מיחס החברה, בעיקר הנוצרית, לאישה בימי הביניים. קיימות דוגמאות רבות בנושא. היחס השלילי לאישה ולמיניותה לא מתאים ליהדות. אציין אחת שעולה לי לראש בשליפה - האיסור על אישה לשיר בפומבי סותר את שירת מרים ודבורה הנביאות, ומתאים יותר לתפיסה שלגילדות המשוררים באירופה בימי הביניים היו מתקבלים רק גברים. אישה שרצתה לפרסם שיר נאלצה להשתמש בשמו של פטרונה הגבר. רוב ההלכות והמנהגים של החרדים  ביחס לנשים נוצרו לאחר תקופת חתימת התלמוד. גם לבושה של האישה לא מתואר כמכוסה מכף רגל ועד ראש, כמו שלבושו של הגבר אינו בחליפה שחורה.
היחס של החרדים כלפי הנשים רק מחמיר באופן ישיר ליחס חלקים מהחברה החילונית (כולל גם את הנשים). שניהם מתייחסים עדיין לאישה כאל אובייקט. החברה החרדית פוחדת מהמיניות ואילו החברה החילונית מחצינה אותה עד כדי התבהמות. שני צדדים למטבע. הפתרון הוא כמובן באמצע. להתייחס ליצור אנושי כאל יצור אנושי, ורק לאחר מכן למגדריותו ולמיניותו. לנצל את תכונות היופי שלנו במידה ראויה, כחלק מאישיותינו ולא כחזות הכל. לא להבליט יתר על המידה אך גם לא להסתיר. לנהוג בהתאם להקשר, לזמן, והמקום, והתפקיד וכדומה. בפרסומת לבנק הדבר נעשה במידה הגיונית וחיננית. אפשר להתלונן על כך שהגבר הוא הקובע והאישה היא העוזרת, או להפך לטעון שהאישה מוצגת כחכמה ואקטיבית ואילו הגבר כבטלן ונצלן, מאחורי כל גבר וכו'... אבל הדברים נעשו במידה, בניגוד להרבה פרסומות אחרות.
ואנחנו, נמשיך להיכנע לתכתיבים מהמיעוטים השונים. מהצעקנים למינהם. לא רק החרדים, שחלקם הלא קטן בטוח מסכים בשקט עם דעותיי בנושא (או חלק מהן), אלא גם לקיצוניות השניה שחושפת לגזרים את החוץ והפנים בתוכניות הריאליטי השונות, וכבר כתבתי רשומות בנושא זה. דעות שוביניסטיות ימשיכו להישמע, אפלייתן הפסולה של הנשים תימשך, ותמיד יהיו נשים וגברים שיהפכו את עצמם לאובייקטים . כי ככה הטבע האנושי בנוי. זכר ונקבה ברא אותם. ועל זה אמרו חז"לינו "איזהו גיבור הכובש את ייצרו" אם הייתי גבר חרדי הייתי נעלב מהצנזורה המטופשת והמוגזמת. המצנזרים לא מאמינים בגבורתי. אם הייתי אישה חרדית הייתי דואגת, שותקת, ועולה בשקט לאוטובוס מהדלת האחורית, כמו אזרח סוג ג' (או כל אות אחרת), כמו אדם ממוצא אפריקאי בארה"ב בתקופתה החשוכה.
בברכת חיוך מעלמה בכניסה לבנק, בעיקר אם נביא סכום נאה לחשבוננו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה